Dehghanzadeh S, Jafaraghaie F, Khordadi Astane H. The Effect of Flipped Classroom On Critical Thinking Disposition in Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18 :39-48
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4294-fa.html
دهقان زاده شادی، جعفرآقایی فاطمه، خردادی آستانه حمید. تأثیر بهکارگیری روش آموزشی کلاس درس معکوس بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1397; 18
() :39-48
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4294-fa.html
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ، shadidehghan90@gmail.com
چکیده: (8072 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی از مباحث رایج در علوم پزشکی است که امروزه استفاده از رویکردهای نوین آموزشی از جمله روش کلاس معکوس برای پرورش این مفهوم مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بهکارگیری روش آموزشی کلاس درس معکوس بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام گرفت.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی تک گروهی پیشآزمون- پسآزمون بر روی 43 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت که واحد درسی اختلالات حرکتی را اخذ کرده بودند و در سال 1395 به روش سرشماری انتخاب شده بودند، انجام گرفت. دانشجویان قبل از هر جلسه کلاس، محتوای الکترونیکی حاوی سخنرانیهای ضبط شده را مشاهده و بخشهایی از کتاب مرجع را مطالعه کرده و زمان کلاس صرف مشارکت در گروههای کوچک برای بحث درباره سؤالات و سناریوهای بالینی میشد. گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان قبل و بعد از اجرای کلاس معکوس با استفاده از پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس مورد ارزیابی قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون تی تک نمونهای، تی زوجی، ضریب همبستگی پیرسون و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره گرایش به تفکر انتقادی قبل از اجرای کلاس درس معکوس 26/13±63/103( از مجموع 165نمره) بود و بعد از اجرای آن به 57/10±53/122 رسید. گرایش به تفکر انتقادی کلی و حیطه درگیری ذهنی پس از مداخله افزایش معنادار آماری را نشان داد (0001/0=p).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که روش آموزشی کلاس درس معکوس تأثیر مثبتی بر گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دارد. بررسی رضایت دانشجویان از یادگیری با این روش به عنوان عاملی دخیل در پرورش تفکر انتقادی پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1395/9/20 | پذیرش: 1396/5/8 | انتشار: 1397/3/6 | انتشار الکترونیک: 1397/3/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول