دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، fakharedc@gmail.com
چکیده: (4084 مشاهده)
مقدمه: بررسی وضعیت تحقیقات چاپ شده در حوزه آموزش در علوم پزشکی به تعیین مسیر تحقیقات آینده در این رشته کمک می کند. این مطالعه با هدف بررسی تحلیل محتوای کمی مقالات فارسی زبان چاپ شده در حوزه آموزش علوم پزشکی در طول سال 1393 انجام گردید.
روشها: در این مطالعه کلیه مقالات چاپ شده در 9 مجله علمی پژوهشی فعال در حوزه آموزش پزشکی در سال 1393مورد تحلیل قرارگرفت. در این مطالعه متن کامل مقالات مطالعه شد؛ متغیرهای مورد نیاز همچون عنوان مقاله، تعداد نویسنده، نوع مقاله، روش مطالعه، حجم نمونه، گروههای مورد مطالعه و موضوعات مورد مطالعه استخراج گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی تحلیل گردید.
نتایج: تعداد 366 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. در عنوان مقالات بررسیشده 97% به متغیر تحت مطالعه، 41% به روش مطالعه و گروههای مورد مطالعه و 13% به مداخله اشاره داشتند. همچنین 39% به محل مطالعه و 11% به زمان مطالعه اشاره داشتند. 42 % مقالات توصیفی بودند. شایعترین موضوعات مورد تحقیق روشهای تدریس، وضعیت سلامت دانشجویان و سبک تفکر بود.
نتیجهگیری: این مطالعه بر روی تحلیل کمی مقالات چاپ شده در طول یک سال متمرکز بود. بررسی کمی و کیفی مقالات چاپ شده در سالهای بعد، دادههای لازم برای سیاستگذاریهای آموزشی و تحقیقاتی در حوزه آموزش علوم پزشکی را فراهم مینماید.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
موضوع مقاله:
مدیریت پژوهشهای دانشگاهی دریافت: 1395/6/17 | پذیرش: 1395/12/3 | انتشار: 1396/5/2 | انتشار الکترونیک: 1396/5/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول