XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghani F, Daei A. Web 2.0 in Medical Education: A Literature Review. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :354-363
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4226-fa.html
حقانی فریبا، دائی عذرا. وب 2 در آموزش پزشکی: رویکردی متن پژوهانه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :354-363

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4226-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، o_daii@yahoo.com
چکیده:   (3362 مشاهده)
مقدمه: وب 2 موجب تسهیل ارتباطات، تضمین اشتراک دانش و طراحی کاربر مدار می‌گردد. سهولت همکاری و تعامل، مشارکت کاربران در تولید محتوا، سهولت استفاده و غنای محتوایی از عواملی است که منجر به استفاده روزافزون از وب 2 شده است. هدف از این مقاله، اشاره به ابزارهای مختلف و رایج وب 2 و کاربردهای این ابزارها در آموزش پزشکی است.
روش‌ها: این مقاله مروری از طریق جستجوی کلیدواژه‌های Web 2.0 و Medical education، در بازه زمانی سال 2005 تا 2016 در پایگاه‌های اطلاعاتی Scopus، PubMed، Web of Knowledge، Science direct، Sage و پایگاه‌های فارسی Magiran, Noormags, Sid و Civilica انجام پذیرفت.
نتایج:  در ابتدا تعداد 216 مقاله انگلیسی و فارسی با توجه به عنوان مقاله‌ها به دست آمد. پس از حذف موارد تکراری (83 مقاله) و مطالعه چکیده و متن کامل مقاله‌ها و با در نظر گرفتن معیارهای ورود به مطالعه، 17 مقاله انگلیسی و 1 مقاله فارسی انتخاب شد. پس از بررسی و مرور مقالات در زمینه وب 2 در آموزش پزشکی، به ابزارهای ذکر شده در داخل این مطالعات مانند وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها، شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های نشانه‌گذاری اجتماعی، آر.اس.اس.‌ها و مش آپ‌ها و کاربردهایشان در آموزش پزشکی پرداخته شد.
نتیجه‌گیری: استفاده‌های جدید و در حال ظهور تکنولوژی‌ها، اهمیت تولید دانش فعال را برای ارتقای یاددهی و یادگیری برجسته‌تر می‌نماید که این مهم یک تعامل پویا بین منابع مختلف یادگیری ایجاد می‌نماید. بنابراین بهتر است دانشگاه‌ها هنگام بازبینی برنامه‌های آموزشی از قابلیت‌های ابزارهای وب 2 استفاده نمایند.

متن کامل [PDF 238 kb]   (722 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1395/6/15 | پذیرش: 1395/11/17 | انتشار: 1396/10/3 | انتشار الکترونیک: 1396/10/3

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education