XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ehsani P, Ehsanpour S. The access to job expectation based on minimum learning essentials for pregnancy and delivery in bachelor new graduated midwives in Ahvaz 2015. Iranian Journal of Medical Education 2020; 20 :502-509
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4214-fa.html
احسانی پروین، یمانی نیکو، احسانپور سهیلا. میزان دستیابی به انتظارات شغلی مبتنی بر حداقل‌های یادگیری درس بارداری زایمان در مقطع کارشناسی مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :502-509

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4214-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، ehsanpour@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (150820 مشاهده)
مقدمه: یکی از نتایج مهم دوره آموزشی مامایی توانمندی بالینی دانش‌آموختگان مامایی است. . دانشجویان به عنوان فراگیران، بهترین منبع برای شناسایی مشکلات آموزش هستند. هدف از این مطالعه بررسی میزان تناسب توانمندی‌های بالینی دانش‌آموختگان مامایی با انتظارات شغلی از آنان در حیطه بارداری و زایمان است.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی ابتدا با استفاده از تکنیک دلفی، انتظارات شغلی در بارداری و زایمان تعیین شد و بر اساس آن پرسشنامه‌ای برای خودارزیابی 50 نفر از دانش‌آموختگان مامایی دانشگاه‌های علوم پزشکی وآزاد اهواز از توانمندی‌های بالینی و مقایسه آن با این انتظارات تدوین گردید. این پرسشنامه در چهار بخش پذیرش و اداره لیبر، انجام زایمان، مراقبت‌های پس از زایمان و اقدامات ضروری در مواقع اورژانس تنظیم شد و پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. افراد به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: در اکثر موارد انتظارات شغلی با توانمندی‌های بالینی دانش‌آموختگان متناسب بود و آنها برای ورود به عرصه خدمت از آمادگی لازم برخورداربودند. در برخی موارد نیازهای آموزشی در دانشگاه تأمین نشده است و در برخی موارد انتظارات شغلی در سرفصل دروس وآموزش‌های بالینی هماهنگی ندارد و دانش‌آموختگان کاملا با آن‌ها بیگانه بودند.
نتیجه‌گیری: در موارد عدم پوشش آموزش‌ها مسؤولین آموزشی دانشکده‌ها و در موارد عدم تناسب انتظارات شغلی با سرفصل دروس دانشگاهی لازم است که مسؤولین برنامه ریزی آموزشی ک با بازنگری برنامه‌های آموزشی و برنامه ریزی آموزشی مناسب در رفع مشکل اقدام نمایند.

متن کامل [PDF 508 kb]   (290 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1395/5/26 | پذیرش: 1396/2/16 | انتشار: 1400/2/11 | انتشار الکترونیک: 1400/2/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education