[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20 - ::
جلد 20 - صفحات 502-509 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان دستیابی به انتظارات شغلی مبتنی بر حداقل‌های یادگیری درس بارداری زایمان در مقطع کارشناسی مامایی
پروین احسانی، نیکو یمانی ، سهیلا احسانپور
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، ehsanpour@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (28 مشاهده)
مقدمه: یکی از نتایج مهم دوره آموزشی مامایی توانمندی بالینی دانش‌آموختگان مامایی است. . دانشجویان به عنوان فراگیران، بهترین منبع برای شناسایی مشکلات آموزش هستند. هدف از این مطالعه بررسی میزان تناسب توانمندی‌های بالینی دانش‌آموختگان مامایی با انتظارات شغلی از آنان در حیطه بارداری و زایمان است.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی ابتدا با استفاده از تکنیک دلفی، انتظارات شغلی در بارداری و زایمان تعیین شد و بر اساس آن پرسشنامه‌ای برای خودارزیابی 50 نفر از دانش‌آموختگان مامایی دانشگاه‌های علوم پزشکی وآزاد اهواز از توانمندی‌های بالینی و مقایسه آن با این انتظارات تدوین گردید. این پرسشنامه در چهار بخش پذیرش و اداره لیبر، انجام زایمان، مراقبت‌های پس از زایمان و اقدامات ضروری در مواقع اورژانس تنظیم شد و پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. افراد به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: در اکثر موارد انتظارات شغلی با توانمندی‌های بالینی دانش‌آموختگان متناسب بود و آنها برای ورود به عرصه خدمت از آمادگی لازم برخورداربودند. در برخی موارد نیازهای آموزشی در دانشگاه تأمین نشده است و در برخی موارد انتظارات شغلی در سرفصل دروس وآموزش‌های بالینی هماهنگی ندارد و دانش‌آموختگان کاملا با آن‌ها بیگانه بودند.
نتیجه‌گیری: در موارد عدم پوشش آموزش‌ها مسؤولین آموزشی دانشکده‌ها و در موارد عدم تناسب انتظارات شغلی با سرفصل دروس دانشگاهی لازم است که مسؤولین برنامه ریزی آموزشی ک با بازنگری برنامه‌های آموزشی و برنامه ریزی آموزشی مناسب در رفع مشکل اقدام نمایند.

واژه‌های کلیدی: انتظارات شغلی، توانمندی بالینی، بارداری و زایمان، دانش‌آموختگان مامایی.
متن کامل [PDF 508 kb]   (12 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1395/5/26 | پذیرش: 1396/2/16 | انتشار: 1400/2/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ehsani P, Ehsanpour S. The access to job expectation based on minimum learning essentials for pregnancy and delivery in bachelor new graduated midwives in Ahvaz 2015. Iranian Journal of Medical Education. 2020; 20 :502-509
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4214-fa.html

احسانی پروین، یمانی نیکو، احسانپور سهیلا. میزان دستیابی به انتظارات شغلی مبتنی بر حداقل‌های یادگیری درس بارداری زایمان در مقطع کارشناسی مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1399; 20 () :502-509

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4214-fa.html



جلد 20 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4299