Moshtaghi Honarvaran B, Nani M, Kamali D, Sadeghnezhad M. The Status of Professional Nursing Roles in Nursing MSc Theses. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :230-238
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4191-fa.html
مشتاقی هنروران بهروز، نانی محمد، کمالی دلارام، صادق نژاد ملیحه. جایگاه نقشهای حرفهای پرستاری در پایاننامههای کارشناسی ارشد پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17
() :230-238
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4191-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی، مشهد ، sadeghnezhadm1@yahoo.com
چکیده: (3930 مشاهده)
مقدمه: پایاننامههای پرستاری از مهمترین منابع تولید علم برای عمل پرستاری است. توجه به نقشهای پنجگانهی پرستاری جهت توسعهی حرفهای این رشته امری ضروری است. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان توجه به نقشهای حرفهای پرستاری در پایاننامههای کارشناسی ارشد و روند تغییرات آن طی سالهای 1393-1381 است.
روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، پایاننامههای کارشناسی ارشد پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در سالهای 1393-1381 مورد بررسی قرار گرفت. عناوین پایاننامهها از نظر نقشهای پنجگانه پرستاری شامل؛ نقشهای مراقبتی، آموزشی، ارتباطی، حمایتی و مدیریتی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات فهرست وارسی پژوهشگرساخته روا و پایا بود که به کمک آن زمینه موضوعات پایاننامهها در پنج محور تحقیقاتی فوق مشخص گردید.
نتایج: 160 پایاننامه در فاصله زمانی مذکور نگارش شده بود. از میان عناوین مورد بررسی، 5/37% به نقش مراقبتی، 75/18% آموزشی، 8/1% ارتباطی، 25/6% حمایتی و 7/5% به نقش مدیریتی مرتبط بودند. 30% عناوین نیز به مواردی غیر از نقشهای پنجگانه پرستاری پرداخته بودند. پایاننامههای کارشناسی ارشد پرستاری در طول این سالها بیشتر بر نقش مراقبتی متمرکز بودهاست و نقش ارتباطی کمتر از دیگر نقشها مورد توجه قرار گرفته است. توجه به نقش ارتباطی، مدیریتی و آموزشی به تدریج در طول بازه زمانی مذکور افزایش یافته است، اما تعداد عناوین متفرقه نیز به تدریج افزایش یافته است.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت پرداختن به نقشهای پنجگانه پرستاری جهت کمک به توسعه حرفهای این رشته، لازم است پایاننامههای پرستاری در سالهای آینده با تمرکز بیشتر و مرتبط تر با این نقشها هدایت گردد.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
مدیریت پژوهشهای دانشگاهی دریافت: 1395/4/16 | پذیرش: 1395/11/18 | انتشار: 1396/7/23 | انتشار الکترونیک: 1396/7/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول