[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 575-561 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین چارچوب مفهومی ارزشیابی برنامه درسی قصد شده دوره کارشناسی: یک مطالعه کیفی
سید علی خالقی نژاد، حسن ملکی، مقصود فراستخواه، عباس عباس پور
دانشگاه علامه طباطبایی، ، maleki@atu.ac.ir
چکیده:   (3730 مشاهده)

مقدمه: برنامه درسی از عناصر کلیدی آموزش عالی برای انتقال دانش، نگرش و مهارت به دانشجویان به شمار می‌آید که نیازمند تحلیل و بازنگری مداوم هستند. مطالعه حاضر با هدف ارائه چارچوب مفهومی ارزشیابی برنامه درسی قصد شده دوره کارشناسی صورت گرفت

روش‌ها: این پژوهش توصیفی کیفی با مشارکت اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران و خوارزمی، علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا) دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسان آموزشی برنامه‌ریزی آموزش عالی در سال تحصیلی 95-1394 صورت گرفت. نمونه پژوهش شامل 31 نفر (17 عضو هیأت‌علمی، 12 دانشجوی دوره کارشناسی، 2 کارشناس دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی) از رشته‌های دانشگاهی مختلف بود که بر اساس روش نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار‌مند صورت گرفت. تحلیل داده‌ها با تکیه بر رویکرد نظریه زمینه­ای سیستماتیک و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد.

نتایج: یافته‌های به دست آمده منجر به شناسایی پنج مؤلفه برای چارچوب مفهومی ارزشیابی برنامه درسی قصد شده، گردید شامل: «ارزشیابی فلسفه آموزشی هر رشته»، «ارزشیابی صلاحیت‌های مورد انتظار»، «ارزشیابی پیامدهای یادگیری»، «ارزشیابی محتوای برنامه درسی»، «ارزشیابی سازمان‌دهی محتوای برنامه درسی».

نتیجه‌گیری: در مجموع، چارچوب مفهومی ارزشیابی برنامه درسی قصد شده می‌تواند به عنوان مبنایی برای ارزشیابی برنامه درسی قصد شده در دوره کارشناسی در رشته‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. 

واژه‌های کلیدی: چارچوب مفهومی، ارزشیابی برنامه درسی، برنامه درسی قصد شده، دوره کارشناسی
متن کامل [PDF 296 kb]   (895 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1395/4/2 | پذیرش: 1395/6/23 | انتشار: 1396/1/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaleghinezhad S A, Maleki H, Farasathkah M, Abbaspour A. Exploring a Conceptual Framework for Evaluation of the Undergraduate Intended Curriculum: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :561-575
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4175-fa.html

خالقی نژاد سید علی، ملکی حسن، فراستخواه مقصود، عباس پور عباس. تبیین چارچوب مفهومی ارزشیابی برنامه درسی قصد شده دوره کارشناسی: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :575-561

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4175-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374