XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goli S, Rezaei H, Haghani F, Goli M. A Review of Feedback in Midwifery Education. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :92-101
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4158-fa.html
گلی شادی، رضایی حبیب‌اله، حقانی فریبا، گلی مرجان. مروری بر بازخورد در آموزش مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :92-101

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4158-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ، shadi_goli@yahoo.com
چکیده:   (4534 مشاهده)

مقدمه: مامایی یکی از رشته‌هایی حیاتی در نظام مراقبت سلامت است که آموزش در بالین برای دانشجویان این رشته بسیار مهم هست و یکی از عناصر ضروری آموزش بالینی بازخورد است. هدف از این مطالعه مروری بر بازخورد در آموزش مامایی است.

روش‌ها: در این مطالعه مروری (Narrative) پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی شامل SID، Iranmedex، Irandoc و Magiran با کمک کلید واژه‌هایی شامل بازخورد، فیدبک، مامایی و همچنین پایگاه‌های اطلاعاتی لاتین شامل Pubmed Erice, Google Scholar,  , Science direct با کلید واژه‌های Feedback, Reflection, Midwifery مورد جستجو قرار گرفت. مقالاتی وارد مطالعه شدند که در بازه زمانی 1980 تا 2015 به زبان فارسی یا انگلیسی منتشر شده و در زمینه بازخورد در مامایی بودند.

نتایج: در جستجوی صورت گرفته 742 مقاله یافت شد. پس از حذف مقالات تکراری و با توجه به هدف مطالعه، 7 مقاله مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از مطالعه در بخش‌های توافق بر لزوم بازخورد، چالش‌ها و مزیت‌های بازخورد در آموزش مامایی و وجود عملکرد نامناسب در ارائه بازخورد در آموزش مامایی بررسی شد. دانشجویان و اساتید بر دادن بازخورد توافق داشتند. از مزایای بازخورد در آموزش مامایی می‌توان به تحریک بازاندیشی، رفع نواقص، رشد فردی، افزایش توان حل مسأله و بحث گروهی اشاره کرد.

نتیجه‌گیری: با توجه به این که مرور مطالعات نشان‌دهنده این است که دیدگاه مربیان و دانشجویان در مورد وضعیت ارائه بازخورد در آموزش بالینی یکسان نیست. پیشنهاد می‌گردد وضعیت ارائه بازخورد در آموزش بالینی به طور وسیع با استفاده از دیدگاه تمامی ذی‌نفعان بررسی گردد و در صورت وجود خلأ در این زمینه، اقدامات مقتضی صورت پذیرد.

متن کامل [PDF 218 kb]   (1249 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1395/3/18 | پذیرش: 1395/8/22 | انتشار: 1396/3/20 | انتشار الکترونیک: 1396/3/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education