Rezaei P, Damanabi S, Ghaderi Nansa L G N. Designing and Assessment of Apprenticeship Comprehensive Program for Health Information Technology Students. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :323-334
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4138-fa.html
رضایی پیمان، دمنابی شهلا، قادری نانسا لیلا. طراحی و ارزیابی برنامه جامع کارآموزی برای دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17
() :323-334
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4138-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، prhim88@gmail.com
چکیده: (20429 مشاهده)
مقدمه: موفقیت دانشگاهها در تربیت نیروی انسانی کارآمد، نیازمند گسترش دامنه آموزش و کسب تجربه از محیط واقعی کار است. این مطالعه با هدف طراحی و ارزیابی برنامه جامع کارآموزی برای دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت طراحی گردید.
روشها: این پژوهش از نوع کاربردی و از دسته مطالعات اقدام پژوهی بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان، مربیان کارآموزی، مدیران بخش مدارک پزشکی بود. نمونههای پژوهش شامل همه افراد در دسترس جامعه در آن مقطع زمانی(سرشماری) بود. جمعآوری داده از مربیان به صورت بحث گروهی متمرکز، از دانشجویان از طریق پرسشنامه محقق ساخته (پس از تایید روایی و پایایی) و بحث گروهی متمرکز و از مدیران مدارک پزشکی بیمارستانها از طریق پرسشنامه محقق ساخته( پس از تایید روایی و پایایی) انجام شد. رضایت دانشجویان قبل و بعد از اجرای کارآموزی در دو ورودی مختلف با استفاده از آزمون t مستقل مقایسه شد.
نتایج: کارآموزی در قالب فرایندهای مدیریت اطلاعات سلامت و مبتنی بر طرح مشکل و بازاندیشی طراحی شد. گزارش و تبادل دادهها در قالب کارپوشه الکترونیکی (e-portfolio) صورت پذیرفت. میانگین رضایت دانشجویان از برنامه طراحی شده 2/4±38 از مجموع 75 نمره به 2/3±6/42 افزایش یافت. همچنین میزان نارضایتی دانشجویان از ناکافی بودن دروس نظری و عملی برای کار در کارآموزی از 73% به 4/36% کاهش یافت.
نتیجهگیری: تدوین برنامه جامع کارآموزی با تأکید بر پوشش دادن نقاط ضعف کارآموزی دورههای قبل از قبیل شکاف اطلاعاتی دروس نظری و عملی، نحوه آموزش و نارضایتی مرتبط با نحوه ارزیابی کارآموزان انجام گرفت و منجر به افزایش رضایت دانشجویان از دوره کارآموزی گردید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1395/2/28 | پذیرش: 1395/12/15 | انتشار: 1396/8/29 | انتشار الکترونیک: 1396/8/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول