مقدمه: ارائه آموزشهای مناسب به ماماها و ایجاد نگرش درست در طی تحصیلات، ایشان را برای انتخاب روش زایمانی مناسب برای مددجویان کمک میکند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی مبتنی بر رسانه و ایفای نقش بر آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی نسبت به زایمان طبیعی انجام شد.
روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 124 دانشجوی مامایی در حال تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان به صورت سرشماری انتخاب و در دو گروه آموزشی مبتنی بر چندرسانهای و ایفای نقش در زمینه روشهای زایمان آموزش دیدند. از هرگروه یک پیش آزمون و دو پس آزمون، بلافاصله بعد از آموزش و 6 هفته بعد گرفته شد. داده ها با استفاده ازآزمونهای آمار توصیفی، تی مستقل و زوج و آزمون طرح اندازهگیریهای مکرر تحلیل شد.
نتایج: اختلاف معنادار آماری بین میانگین نمره آگاهی (012/0p=) و نگرش (048/0p=) دوگروه بلافاصله بعد ازآموزش وجود داشت. اگرچه تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمره آگاهی و نگرش دو گروه 6 هفته بعد از آموزش وجود نداشت، و لیکن آزمون آماری طرح اندازهگیریهای مکرر با حذف اثر زمان نشان داد که تغییرات میانگین نمره آگاهی (029/0, p= 383/5f=) و نگرش (05/0, p< 365/3f=) افراد گروه آموزش به شیوهی چندرسانهای بالاتر بود.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه مؤثر بودن هر دو روش آموزشی را در افزایش آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی نسبت به زایمان طبیعی نشان داد. این مطالعه میتواند در بعد آموزشی از نظر تدوین مطالب آموزشی مدون و هم از جهت شیوه نوین آموزشی در همه سطوح، کاربرد داشته باشد. پیشنهاد میشود این دو روش به طور مکمل با یکدیگریا سایر روشها استفاده گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |