XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adib-Hajbaghery M, Arabi Matin Abadi M J, Ghadirzadeh Z, Moujoodi H, Mehdiansaripour M. Interest in the Field of Study and Affecting Factors: The Viewpoint of Students of Kashan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :24-34
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4134-fa.html
ادیب حاج باقری محسن، عربی متین آبادی محمد جواد، قدیرزاده زهرا، موجودی حامد، محمد مهدی انصاری پور. علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود و عوامل مؤثر بر آن: دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :24-34

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4134-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، adib1344@yahoo.com
چکیده:   (5808 مشاهده)

مقدمه: علاقه دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی به رشته تحصیلی خود، باعث افزایش حس مسؤولیت‌پذیری و افزایش کارایی تحصیلی آنها و نیز بهبود خدمات نظام سلامت می‌گردد. این مطالعه با هدف بررسی میزان علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود و عوامل مؤثر بر آن در دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.

روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 540 دانشجو از رشته‌های مختلف علوم پزشکی کاشان، با روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای وارد مطالعه شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون t، آنالیز واریانس و آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: میانگین علاقه دانشجویان به رشته خود 69/75 (از صد نمره) بود. اکثر دانشجویان اظهار داشتند که رشته تحصیلی خود را با آگاهی انتخاب کرده‌اند (5/76%). بین سن و میزان علاقه همبستگی نسبتاً ضعیف، معکوس و معناداری مشاهده شد (1/0, r= 25/0p=). در بین عوامل مؤثر بر علاقه، بیش‌ترین عامل «مفید بودن برای جامعه» و «جایگاه رشته در جامعه» بر علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی‌شان اثر داشت، درحالی که دبیران آموزش و پرورش ضعیف‌ترین نقش را داشتند.

نتیجه‌گیری: نمرات علاقه، در دانشجویان با سن بالاتر، نسبتاً کم‌تر بود. با توجه به تأثیر جایگاه اجتماعی و احساس مفید بودن، در ایجاد و حفظ علاقه به حرفه، باید در طول تحصیل دانشجویان کوشید تا احساس مفید بودن برای جامعه در دانشجویان تقویت شود. همچنین، لازم است ظرفیت پذیرش دانشجو با توجه به ظرفیت بازار کار تعیین شود.

متن کامل [PDF 232 kb]   (1616 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1395/2/25 | پذیرش: 1395/5/17 | انتشار: 1396/2/18 | انتشار الکترونیک: 1396/2/18

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education