مقدمه: علاقه دانشجویان رشتههای علوم پزشکی به رشته تحصیلی خود، باعث افزایش حس مسؤولیتپذیری و افزایش کارایی تحصیلی آنها و نیز بهبود خدمات نظام سلامت میگردد. این مطالعه با هدف بررسی میزان علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود و عوامل مؤثر بر آن در دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 540 دانشجو از رشتههای مختلف علوم پزشکی کاشان، با روش نمونهگیری سهمیهای وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون t، آنالیز واریانس و آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: میانگین علاقه دانشجویان به رشته خود 69/75 (از صد نمره) بود. اکثر دانشجویان اظهار داشتند که رشته تحصیلی خود را با آگاهی انتخاب کردهاند (5/76%). بین سن و میزان علاقه همبستگی نسبتاً ضعیف، معکوس و معناداری مشاهده شد (1/0, r= 25/0p=). در بین عوامل مؤثر بر علاقه، بیشترین عامل «مفید بودن برای جامعه» و «جایگاه رشته در جامعه» بر علاقه دانشجویان به رشته تحصیلیشان اثر داشت، درحالی که دبیران آموزش و پرورش ضعیفترین نقش را داشتند.
نتیجهگیری: نمرات علاقه، در دانشجویان با سن بالاتر، نسبتاً کمتر بود. با توجه به تأثیر جایگاه اجتماعی و احساس مفید بودن، در ایجاد و حفظ علاقه به حرفه، باید در طول تحصیل دانشجویان کوشید تا احساس مفید بودن برای جامعه در دانشجویان تقویت شود. همچنین، لازم است ظرفیت پذیرش دانشجو با توجه به ظرفیت بازار کار تعیین شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |