XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortaz Hejri S, Jalili M. Analyzing the Quality of Objective Structured Clinical Examination in Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :50-59
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4100-fa.html
مرتاض هجری سارا، جلیلی محمد. تحلیل کیفیت آزمون عینی ساختارمند بالینی در دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1396; 17 () :50-59

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4100-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی تهران ، mjalili@tums.ac.ir
چکیده:   (4024 مشاهده)

مقدمه: با رواج آزمون‌های مبتنی بر عملکرد، استفاده از شاخص‌های مناسب برای اطمینان از کیفیت آنها ضروری است. این مطالعه به بررسی متریک‌های‌ آزمون عینی ساختارمند بالینی (Objective Structured Clinical Examination) می‌پردازد.

روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی درده ایستگاه آزمون OSCE پیش‌کارورزی سال 91 دانشگاه علوم پزشکی، نمره حدنصاب به روش رگرسیون مرزی تعیین شد و میزان ردی محاسبه گردید. ریشه میانگین مربعات خطا (Root Mean Square Error) برای تخمین میزان خطای حدنصاب به کار رفت. ثبات درونی آزمون با آلفای کرونباخ محاسبه و سپس مقدار خطای استاندارد اندازه‌گیری (Standard Error of Measurement) تعیین شد. برای هر ایستگاه شاخص‌های آلفا در صورت حذف، R2، تمایز بین درجات، دشواری و تمیز به دست آمد.

نتایج: در این آزمون266 نفر از دانشجویان شرکت نمودند.نمره حدنصاب کل 55/52 از 100 به دست آمد. 4 نفر (5/1 درصد) در آزمون رد شدند و RMSE معادل 45/0 بود. نمره  SEM 84/4و آلفای کرونباخ آزمون 70/0 محاسبه شدند که در صورت حذف هر یک از ایستگاه‌ها بین 64/0 تا 70/0 متغیر بود. مقدار R2 از 16/0 تا 85/0 به دست آمد. شاخص تمایز بین درجات از 66/0 تا 93/1 بود. دامنه سختی و تمیز به ترتیب 89/0-71/0 و 44/0-12/0 بود.

نتیجه‌گیری: ثبات درونی، خطای آزمون و خطای حدنصاب در حد قابل قبول بود. تمام ایستگاه‌ها از لحاظ آلفا در صورت حذف آیتم مطلوب بودند. R2 در دو ایستگاه از حد مطلوب پایین‌تر بود. تمایز بین درجات به غیر از یک ایستگاه خوب بود. ایستگاه‌ها نه چندان دشوار با قابلیت تمیز نه چندان بالا بودند که در آزمون معیاری مطلوب محسوب می‌شود.

متن کامل [PDF 354 kb]   (1344 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1395/1/12 | پذیرش: 1395/9/28 | انتشار: 1396/2/31 | انتشار الکترونیک: 1396/2/31

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education