مقدمه: با توجه به اهمیت سلامت اجتماعی و انگیزه دانشجویان در نظام تعلیم و تربیت، این پژوهش با هدف بررسی نقش سلامت اجتماعی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1394 انجام شد.
روشها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی تحلیلی بود. جامعه مورد پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گناباد بود. تعداد افراد نمونه 288 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل؛ پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز (Keyes)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی (AMS) ولرند Velrand)) و همکاران بود. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای آماری ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد.
نتایج: بین سلامت اجتماعی دانشجویان در رشتههای مختلف تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین مؤلفههای سلامت اجتماعی با انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد ) 05/0p<). یافتهها در زمینه نقش سلامت اجتماعی در انگیزش تحصیلی نشان داد که 5/46 درصد از واریانس انگیزش تحصیلی دانشجویان توسط مؤلفههای سلامت اجتماعی تبیین شد(57/48 f= و 01/0p<). همچنین، نتایج نشان داد که 5/21 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی دانشجویان توسط مؤلفههای شکوفایی اجتماعی، انسجام اجتماعی و پذیرش اجتماعی تبیین شد(24/15 f= و 05/0p<).
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد که سلامت اجتماعی در انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان نقش دارد، بنابراین پیشنهاد میشود تقویت سلامت اجتماعی دانشجویان توسط دست اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |