مقالهای تحت عنوان: میزان موفقیت آکادمیک و عوامل پیشگوییکننده آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی/1394/15(65)/ منتشر شده است. در این مقاله چند نکته قابل بحث میباشد.
مقاله دارای نقاط قوت بسیاری همچون روش نمونهگیری و تأیید روایی و پایایی پرسشنامه است. یکی از نکاتی که میتوان به آن توجه کرد تعیین عوامل پیشگوییکننده میزان موفقیت آکادمیک است. برای تعیین و شناخت فاکتورهای پیشبینیکننده باید متدولوژی مناسبی را انتخاب نمود.
ابتدا به روش استفاده شده در مطالعه میپردازیم. محاسبه میانگین در گروهها و آزمون اختلاف میانگین در بین گروهها که نشان میدهد آیا اختلاف میانگین مشاهده شده در بین گروهها از لحاظ آماری معنادار است یا خیر. در این روش تفاوتهای فردی بین دانشجویان نادیده گرفته میشود چرا که از میانگین گروه استفاده میشود. این روش همچون مطالعات اکولوژیک که گروه مبنای مقایسه قرار میگیرد از اعتبار کمی برای استنباط علیت برخوردارند، حال آن که این مطالعات برای خلق فرضیه استفاده میشوند(1).
برای تعیین عوامل پیشگوییکننده میتوان از آنالیزهای رگرسیونی استفاده نمود چرا که میتوان تمام متغیرهای مطالعه را وارد مدل رگرسیونی نمود و تأثیر هر کدام از متغیرها را در حضور و عدم حضور متغیرهای دیگر بر روی متغیر وابسته بررسی نمود. در این روش میتوان نقش عوامل مخدوشکننده احتمالی را نیز تعدیل نمود(2).
نکته دیگری که میتواند مورد توجه قرار بگیرد تورش انتخاب است که ممکن است ناخواسته رخ داده باشد و باید آن را در نظر گرفت. این تورش زمانی رخ میدهد که دانشجویانی که حاضر به شرکت در مطالعه نبودهاند با دانشجویان شرکتکننده در مطالعه از لحاظ برخی فاکتورهای مهم متفاوت باشند. به عنوان مثال دانشجویان موفق و با انگیزه نسبت به دیگر دانشجویان علاقه ی بیشتری به شرکت در مطالعات مربوط به پیشرفت تحصیلی دارند(1و2).
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |