[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 178-176 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد مقاله: میزان موفقیت آکادمیک و عوامل پیشگویی‌کننده آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان
محمد شهباز*
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران ، mshahbazm66@yahoo.com
چکیده:   (3581 مشاهده)

مقاله‌ای تحت عنوان: میزان موفقیت آکادمیک و عوامل پیشگویی‌کننده آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی/1394/15(65)/ منتشر شده است. در این مقاله چند نکته قابل بحث می‌باشد.

مقاله دارای نقاط قوت بسیاری همچون روش نمونه‌گیری و تأیید روایی و پایایی پرسشنامه است. یکی از نکاتی که می‌توان به آن توجه کرد تعیین عوامل پیشگویی‌کننده میزان موفقیت آکادمیک است. برای تعیین و شناخت  فاکتورهای پیش‌بینی‌کننده باید متدولوژی مناسبی را انتخاب نمود.

ابتدا به روش استفاده شده در مطالعه می‌پردازیم. محاسبه میانگین در گروه‌ها و آزمون اختلاف میانگین در بین گروه‌ها که نشان می‌دهد آیا اختلاف میانگین مشاهده شده در بین گروه‌ها از لحاظ آماری معنادار است یا خیر. در این روش تفاوت‌های فردی بین دانشجویان نادیده گرفته می‌شود چرا که از میانگین گروه استفاده می‌شود. این روش همچون مطالعات اکولوژیک که گروه مبنای مقایسه قرار می‌گیرد از اعتبار کمی برای استنباط علیت برخوردارند، حال آن که این مطالعات برای خلق فرضیه استفاده می‌شوند(1).

برای تعیین عوامل پیشگویی‌کننده می‌توان از آنالیزهای رگرسیونی استفاده نمود چرا که می‌توان تمام متغیرهای مطالعه را وارد مدل رگرسیونی نمود و تأثیر هر کدام از متغیر‌ها را در حضور و عدم حضور متغیرهای دیگر بر روی متغیر وابسته بررسی نمود. در این روش می‌توان نقش عوامل مخدوش‌کننده احتمالی را نیز تعدیل نمود(2).

نکته دیگری که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد تورش انتخاب است که ممکن است ناخواسته رخ داده باشد و باید آن را در نظر گرفت. این تورش زمانی رخ می‌دهد که دانشجویانی که حاضر به شرکت در مطالعه نبوده‌اند با دانشجویان شرکت‌کننده در مطالعه از لحاظ برخی فاکتورهای مهم متفاوت باشند. به عنوان مثال دانشجویان موفق و با انگیزه نسبت به دیگر دانشجویان علاقه ی بیشتری به شرکت در مطالعات مربوط به پیشرفت تحصیلی دارند(1و2).

واژه‌های کلیدی: نامه به سردبیر، نقد مقاله
متن کامل [PDF 105 kb]   (1197 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1394/12/19 | پذیرش: 1395/4/30 | انتشار: 1395/4/30 | انتشار الکترونیک: 1395/4/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahbaz M. Commentary on Assessing Academic Success and Its Predictors from the Perspective of Nursing Students in Kashan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :176-178
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4085-fa.html

شهباز محمد. نقد مقاله: میزان موفقیت آکادمیک و عوامل پیشگویی‌کننده آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :176-178

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4085-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570