[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 524-516 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های مراقبت معنوی بر انگیزه‌ی تحصیلی و سبک‌های ارتباط با بیمار در دانشجویان پرستاری
معصومه باقرپور، حسن عبداله زاده، زهرا سلامتی
دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ، ma-bagherpur@yahoo.com
چکیده:   (3494 مشاهده)

مقدمه: شکیبایی و ارتباط مناسب هنگام رویارویی پرستاران با بیمار بستگی زیادی به جهان بینی پرستار و چگونگی ارتباطش با جهان هستی (معنویت) دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش مهارت‌های معنوی بر انگیزه تحصیلی و سبک‌های ارتباط با بیمار دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد گرگان بود.

روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر یک پژوهش شبه تجربی با روش پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه شاهد بود. بدین منظور30 نفر بعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه انگیزه تحصیلی هرمنس و پرسشنامه ارتباط محمد وکیلی بود. برنامه آموزش مهارت‌های معنوی طی12 جلسه‌ی 90 دقیقه‌ای و در مدت پنج هفتۀ متوالی به دانشجویان ارائه گردید. گروه شاهد درمعرض هیچ مداخله‌ای قرار نگرفت. داده‌های به دست آمده بااستفاده از آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: در مقایسه با گروه شاهد تفاوت معناداری بین میانگین نمرات انگیزه تحصیلی دانشجویان قبل از مداخله از مجموع 116 نمره (84/6±87/67) و بعد از مداخله در گروه تجربی (45/16±13/96) مشاهده شد(946/7=F، 009/0=P). آموزش مهارت‌های مراقبت معنوی در گروه تجربی تأثیر مثبتی بر ارتباط غیرکلامی با بیمار قبل از مداخله (62/4±13/55) و بعد از مداخله (44/5±07/63) داشت (81/4= F، 037/0=P). این تأثیر برا‌ی سبک ارتباط کلامی با بیمار معنادار نبود (070/0=F، 794/0=P).

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این مطالعه، آموزش مهارت‌های مراقبت معنوی انگیزه تحصیلی دانشجویان پرستاری را افزایش داد. همچنین این مداخله آموزشی باعث ارتقا سبک غیرکلامی ارتباط با بیمار در دانشجویان پرستاری شد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، مهارت‌های معنوی، انگیزه‌ی تحصیلی، سبک‌های ارتباط با بیمار
متن کامل [PDF 247 kb]   (1097 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1394/11/30 | پذیرش: 1395/6/16 | انتشار: 1395/12/2
پرسشنامه مطالعه [PDF 66 KB]  (258 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagherpour M, Abdollahzadeh H, Salamati Z. The Impact of Spiritual Care Skills Instruction on Nursing Students’ Achievement Motivation and Styles of Communication with Patient. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :516-524
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4061-fa.html

باقرپور معصومه، عبداله زاده حسن، سلامتی زهرا. تأثیر آموزش مهارت‌های مراقبت معنوی بر انگیزه‌ی تحصیلی و سبک‌های ارتباط با بیمار در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :524-516

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4061-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4372