مقدمه: شکیبایی و ارتباط مناسب هنگام رویارویی پرستاران با بیمار بستگی زیادی به جهان بینی پرستار و چگونگی ارتباطش با جهان هستی (معنویت) دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش مهارتهای معنوی بر انگیزه تحصیلی و سبکهای ارتباط با بیمار دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد گرگان بود.
روشها: مطالعهی حاضر یک پژوهش شبه تجربی با روش پیشآزمون - پسآزمون با گروه شاهد بود. بدین منظور30 نفر بعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه انگیزه تحصیلی هرمنس و پرسشنامه ارتباط محمد وکیلی بود. برنامه آموزش مهارتهای معنوی طی12 جلسهی 90 دقیقهای و در مدت پنج هفتۀ متوالی به دانشجویان ارائه گردید. گروه شاهد درمعرض هیچ مداخلهای قرار نگرفت. دادههای به دست آمده بااستفاده از آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: در مقایسه با گروه شاهد تفاوت معناداری بین میانگین نمرات انگیزه تحصیلی دانشجویان قبل از مداخله از مجموع 116 نمره (84/6±87/67) و بعد از مداخله در گروه تجربی (45/16±13/96) مشاهده شد(946/7=F، 009/0=P). آموزش مهارتهای مراقبت معنوی در گروه تجربی تأثیر مثبتی بر ارتباط غیرکلامی با بیمار قبل از مداخله (62/4±13/55) و بعد از مداخله (44/5±07/63) داشت (81/4= F، 037/0=P). این تأثیر برای سبک ارتباط کلامی با بیمار معنادار نبود (070/0=F، 794/0=P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه، آموزش مهارتهای مراقبت معنوی انگیزه تحصیلی دانشجویان پرستاری را افزایش داد. همچنین این مداخله آموزشی باعث ارتقا سبک غیرکلامی ارتباط با بیمار در دانشجویان پرستاری شد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |