مقدمه: با توجه به این که اعتیاد به اینترنت پدیدهای مزمن و همراه با صدمات جدی است و استفاده نامناسب از اینترنت در بین دانشجویان رو به افزایش است این پژوهش با هدف پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس عوامل زمینه ساز مانند تیپ شخصیتی D و سبکهای شوخطبعی و بررسی رابطه آن با عملکرد تحصیلی انجام شد.
روشها: در این پژوهش توصیفی همبستگی جامعه پژوهش کلیه دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان به تعداد
600 نفر در سال 1394 بودند که 270 نفر از آنها با استفاده از جدول کرجسی مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (Young)، تیپ شخصیتی D دنولت (Denollet) و سبکهای شوخطبعی مارتین(Martin) جمعآوری شدند. از معدل نیز برای سنجش عملکرد تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (رگرسیون گام به گام و آزمون t) تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: نتایج نشان داد که بین دانشجویان دارای تیپ D و تیپ غیر D از نظر سبکهای شوخطبعی خود ارتقایی (0001/0=p) و خودشکنانه (01/0=p) و اعتیاد به اینترنت (001/0=p) تفاوت معنادار وجود دارد و مؤلفه هیجان منفی و سبک شوخطبعی خود شکنانه در مجموع 23 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت را پیشبینی میکند (038/0p=, 0001/0=p). همچنین اعتیاد به اینترنت با کاهش عملکرد تحصیلی هم بسته است (047/0=p).
نتیجهگیری: با توجه به نقش بیشتر تیپ شخصیتی D در پیشبینی اعتیاد به اینترنت، پیشنهاد میشود هنگام ارزیابی اعتیاد به اینترنت، تیپ شخصیتی افراد در نظر گرفته شود و به تأثیر اعتیاد به اینترنت بر عملکرد تحصیلی دانشجویان توجه شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |