مقدمه: ارزشهای حرفهای، بخش عمده و مهم عملکرد حرفه پرستاری را تشکیل میدهند. یادگیری مفهوم این ارزشها و ایجاد شرایطی جهت توسعه و تکامل آنها امری ضروری است. این مطالعه با هدف بررسی ارزشهای حرفهای و اخلاقی ارائه مراقبتهای پرستاری از دیدگاه پرستاران انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی با شرکت 150 نفر از پرستاران بیمارستان شهید چمران شیراز به صورت نمونه در دسترس در سال 1394 انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامهای دو قسمتی مشتمل بر ویژگیهای دموگرافیک پرستاران و مقیاس بازنگری شدهی ارزشهای حرفهای پرستاری (NPVS-R) شانک و ویس در پنج بعد (مراقبت، عملگرایی، حرفهای شدن، اعتماد و عدالت) و مقیاس پنج گزینهای لیکرت از بیاهمیت تا بسیار مهم جمعآوری شد. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: در بین مؤلفههای مربوط به ارزشهای حرفهای در پرستاران بیشترین میانگین امتیاز مربوط به مؤلفهی عدالت با میانگین 79/0±91/3 و کمترین میانگین امتیاز مربوط به مؤلفهی عملگرایی با میانگین 74/0±31/3 بودهاست. میانگین امتیاز کل سؤالات پرسشنامه ارزشهای حرفهای در پرستاران برابر 53/0±72/3 بود. اولویتبندی ابعاد ارزشهای حرفهای از دیدگاه پرستاران به ترتیب شامل بعد عدالت، مراقبت، اعتماد، حرفهای شدن، عملگرایی بود.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد پرستاران آن دسته از ارزشهای پرستاری را که به طور مستقیم با شغل آنها ارتباط دارد را مهم میشمارند. بنابراین درک اهمیت برخی از ابعاد یامؤلفههای ارزشهای حرفهای که مرتبط با برخی از وظایف غیر مستقیم پرستاران است نیاز به حمایت بیشتری دارد و لازم است آموزش تمام ابعاد ارزشهای حرفهای و اخلاقی در دوران تحصیلی پرستاران مورد توجه قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |