مقدمه: بهزیستی ذهنی یکی از سازههای مهم بهداشت روان است که شناسایی عوامل تأثیرگذار در آن از اهمیت شایانی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر پیشبینی بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری بر اساس ذهن آگاهی و شفقتورزی به خود است.
روشها: در این مطالعه توصیفی همبستگی، 250 دانشجوی پرستاری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد در سال تحصیلی 1394با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها سه مقیاس روا و پایا شامل بهزیستی ذهنی(مولوی) و ذهن آگاهی بائر(Baer) و شفقتورزی به خود نف (Neef) مورد استفاده قرار گرفت . تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد.
نتایج: یافتهها نشان داد که بین ذهنآگاهی و شفقتورزی به خود با بهزیستی ذهنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که متغیرهای ذهنآگاهی و شفقتورزی به خود نقش معناداری در تبیین واریانس بهزیستی ذهنی دارند و در مجموع 31 درصد واریانس بهزیستی ذهنی را پیشبینی میکند. ضرایب استاندارد بین ذهن آگاهی و بهزیستی ذهنی (001/0, p< 182/0=β) و ذهن آگاهی و شفقتورزی به خود (001/0, p<145/0=β) به دست آمد. این یافتهها نشاندهنده این موضوع است که ذهن آگاهی نقش بیشتری در پیشبینی بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری دارد.
نتیجهگیری: با افزایش ذهنآگاهی و شفقتورزی به خود در دانشجویان میتوان میزان بهزیستی ذهنی ایشان را افزایش داد و میتوان از این متغیرها برای ارتقای رضایت از زندگی دانشجویان پرستاری بهره برد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |