XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kurd B. Prediction of Nursing Students’ Subjective Well-being based on Mindfulness and Self-compassion. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :273-282
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4025-fa.html
کرد بهمن. پیش‌بینی بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری بر اساس ذهن‌آگاهی و شفقت‌ورزی به خود. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :273-282

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4025-fa.html


گروه روان شناسی، واحد مهاباد ، kord_b@yahoo.com
چکیده:   (6299 مشاهده)

مقدمه: بهزیستی ذهنی یکی از سازه‌های مهم بهداشت روان است که شناسایی عوامل تأثیرگذار در آن از اهمیت شایانی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر پیش­بینی بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری بر اساس ذهن آگاهی و شفقت‌ورزی به خود است.

 روش‌ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی، 250 دانشجوی پرستاری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد در سال تحصیلی 1394با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. جهت گردآوری داده­ها  سه مقیاس روا و پایا شامل  بهزیستی ذهنی(مولوی) و ذهن آگاهی بائر(Baer) و شفقت‌ورزی به خود نف (Neef) مورد استفاده قرار گرفت . تحلیل داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون انجام شد.

نتایج: یافته‌ها نشان داد که بین ذهن­آگاهی و شفقت‌ورزی به خود با بهزیستی ذهنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که متغیرهای ذهن­آگاهی و شفقت‌ورزی به خود نقش معناداری در تبیین واریانس بهزیستی ذهنی دارند و در مجموع 31 درصد واریانس بهزیستی ذهنی را پیش‌بینی می‌کند. ضرایب استاندارد بین ذهن آگاهی و بهزیستی ذهنی (001/0, p< 182/0=β) و ذهن آگاهی و شفقت‌ورزی به خود (001/0, p<145/0=β) به دست آمد. این یافته‌ها نشان‌دهنده این موضوع است که ذهن آگاهی نقش بیش‌تری در پیش‌بینی بهزیستی ذهنی دانشجویان پرستاری دارد.

نتیجه‌گیری: با افزایش ذهن­آگاهی و شفقت‌ورزی به خود در دانشجویان می­توان میزان بهزیستی ذهنی ایشان را افزایش داد و می‌توان از این متغیرها برای ارتقای رضایت از زندگی دانشجویان پرستاری بهره برد. 

متن کامل [PDF 294 kb]   (3952 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1394/10/27 | پذیرش: 1395/3/1 | انتشار: 1395/8/1 | انتشار الکترونیک: 1395/8/1

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education