XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi Z, Salehi K, Rezaie H, Haghani F. The Implementation of Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) in Iran’s Universities of Medical Sciences: A Systematic Review. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :407-417
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4014-fa.html
سهرابی زهرا، صالحی کبری، رضایی حبیب‌اله، حقانی فریبا. اجرای آزمون مشاهده مستقیم مهارت‌های عملی(Direct Observed Procedural Skills) در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران: یک مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :407-417

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4014-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، faribahaghani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (15624 مشاهده)

مقدمه: ارزیابی بخش اساسی و لاینفک آموزش علوم پزشکی است. یک روش مطلوب ارزیابی دانشجو، علاوه بر معتبر و روا بودن باید دارای تأثیر مثبت بر یادگیری دانشجو، قابل اجرا و مورد قبول اساتید و دانشجویان نیز باشد، لذا مقاله مروری حاضر با بررسی اجرای آزمون مشاهده مستقیم مهارت‌های عملی در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران پرداخت.

روش‌ها: در این مطالعه مروری با استفاده از کلمات کلیدی ارزشیابی عملی، مشاهده مستقیم مهارت‌های عملی، مهارت‌های عملی، سنجش مهارت، ارزشیابی مهارت، (DOPS) direct observation of procedural skills، medical science، clinical skills، assessment، practical assessment، Iran تمام مطالعات مرتبط از سال1393-1380 و مقالات لاتین از سال 2015-2000 در پایگاه‌های Magiran، SID و موتور جستجوی گوگل اسکالر Google Scholar)) انتخاب شدند.

نتایج: در جستجوی اولیه 226 مقاله یافت شد. پس از حذف مقالات تکراری 164 مقاله باقی ماند. با خواندن عنوان و چکیده مقالات تعداد 152مقاله حذف و تعداد 12 مقاله باقی ماند. تعداد 5 مقاله به بررسی دیدگاه و رضایت دانشجویان از آزمون DOPS، 2 مقاله به بررسی روایی و پایایی آزمون DOPS، 4 مقاله به بررسی تأثیر روش DOPS بر میزان یادگیری مهارت‌های بالینی و یک مقاله به مقایسه تأثیر به‌کارگیری روش‌های DOPS و mini CEX با روش سنتی بر میزان یادگیری پرداخته بود.

نتیجه‌گیری: نتایج مطالعات بررسی شده از اثرات مثبت ارزیابی عملکرد دانشجویان علوم پزشکی با استفاده از مشاهده مستقیم مهارت‌های عملی حمایت نمودند. با توجه به نتایج مطالعات توصیه می شود که اساتید از این روش جهت ارزیابی عملکرد دانشجویان در بالین استفاده کنند.

متن کامل [PDF 290 kb]   (2643 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1394/10/15 | پذیرش: 1395/4/2 | انتشار: 1395/10/5 | انتشار الکترونیک: 1395/10/5

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education