XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nadi M A, Babaei R, Aminoroaya Yaminy S, Mosavi H, Ghasemi G. Psychometric Properties of the Clinical Learning Organisational Culture Survey (CLOCS)‌ government educational hospitals in Rasht. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :298-309
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4011-fa.html
نادی محمدعلی، بابایی کسمایی رویا، امین الرعایا یمینی سعیده، موسوی حشمت اله، قاسمی غلامرضا. ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارزیابی فرهنگ یادگیری بالینی سازمانی در بین پرستاران بیمارستان‌های دولتی-آموزشی شهر رشت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :298-309

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-4011-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، ، nadi2248@yahoo.com
چکیده:   (3990 مشاهده)

مقدمه: در راستای رشد قابلیت‌های یادگیری مادام‌العمر در بین پرستاران، به ابزاری روا و پایا جهت سنجش فرهنگ یادگیری بالینی سازمانی در بیمارستان‌ها نیاز است. هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس ارزیابی فرهنگ یادگیری بالینی سازمانی بود.

روش‌ها: در این مطالعه مقطعی – روان‌سنجی، از بین 1690 نفر کادر پرستاری بیمارستان‌های دولتی – آموزشی شهر رشت، 327 نفر به روش تصادفی منظم در سال 1392 انتخاب و مقیاس ارزیابی فرهنگ یادگیری بالینی سازمانی را که دارای 28 گویه و پنج خرده مقیاس بود تکمیل نمودند. پایایی با ضریب آلفای کرونباخ و روایی سازه مقیاس به وسیله نرم‌افزار آماری لیزرل 75/8 (LISREL) و با اجرای آزمون‌های توصیفی و استنباطی، از جمله ضریب همبستگی اسپیرمن- براون و تحلیل عاملی تأییدی انجام شد.

نتایج: تحلیل عاملی تأییدی، مقیاس ارزیابی فرهنگ یادگیری بالینی سازمانی را در پنج عامل به رسمیت شناختن، نارضایتی، تحقق، وابستگی و نفوذ با استناد به شاخص‌های برازندگی از یکدیگر تفکیک کرد (89/0=, GFI 90/0, CFI= 08/0RMSEA=) و پایایی خرده مقیاس‌ها نیز بر حسب ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب به میزان71/0 ،52/0 ،74/0 ،64/0 ،53/0 برآورد گردید.

نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از این است که مقیاس ارزیابی فرهنگ یادگیری بالینی سازمانی هندرسون و همکاران، ابزاری روا و پایا جهت ارزیابی است.

متن کامل [PDF 433 kb]   (1185 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1394/10/15 | پذیرش: 1395/4/21 | انتشار: 1395/8/9 | انتشار الکترونیک: 1395/8/9

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education