XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mashayekhi N, Haghani F, Eshrati B. The extent of compliance with principles of designing and implementing educational workshops. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :482-493
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3984-fa.html
مشایخی نادیا، حقانی فریبا، عشرتی بابک. بررسی میزان رعایت اصول طراحی و اجرای کارگاه ‎های آموزشی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :482-493

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3984-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، fariba.haghani@gmail.com
چکیده:   (5153 مشاهده)

مقدمه: آموزش مداوم نیروی انسانی بخشی تفکیکناپذیر از وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی در ارائه خدمات مطلوب و پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه است که به شیوه‌های متفاوتی از جمله کارگاه‌های آموزشی به اجرا در می‌آید. این پژوهش با هدف بررسی میزان رعایت اصول طراحی و اجرای کارگاه‌های آموزشی در حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی درسال 1393 انجام گرفت. جامعه ونمونه پژوهش کلیه کارگاههای آموزشی ضمن خدمت کارکنان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بود که به تعداد 28 کارگاه به شیوه سرشماری وارد مطالعه شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از چک‌لیست محقق‌ساخته پس از تأیید روایی و پایایی استفاده شد. هچنین از پرسشنامه نظرسنجی که در هرکارگاه به صورت تصادفی بین  20نفر و در مجموع 560 فراگیر توزیع گردید نیز استفاده شد. نتایج با استفاده از شاخصهای پراکندگی و مرکزی تحلیل شد. نتایج: میانگین امتیاز طراحی کارگاه‌ها با اکتساب 07/9±18/78 از 100 نمره در حد مطلوب و اجرا با میانگین، 72/7±47/60 در حد متوسط به دست آمد. بالاترین میانگین امتیاز طراحی از 5 نمره مربوط به مطابقت محتوا با اهداف (76/0±71/4) و پایین‌ترین مربوط تعداد مناسب شرکت‌کنندگان (72/0±67/2)، اطلاع فراگیران ازپیش نیازها (57/1±95/2) و تناسب زمان مباحث نظری و کارگروهی (94/0±3) بود. در اجرا بیش‌ترین امتیازمربوط به رفتار و تأثیر مدرسین در یادگیری (72/0±23/4) وضوح اهداف (74/0±18/4) و کم‌ترین در زمینه دقت علمی محتوا (99/0±95/1)، عدم ارتباط کامل محتوا با نیاز فراگیران (24/1±02/2) و اجرای نامناسب کارهای گروهی (48/1±23/3) بود.

نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاکی از مطلوب بودن طراحی کارگاه‌ها بود، اما اکثر فراگیران اجرا را متوسط ارزیابی نمودند. لذا پیشنهاد می‌گردد ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی برای مجریان در زمینه نحوه اجرای کارگاه، به رفع نقاط ضعف طراحی نیز توجه گردد. 

متن کامل [PDF 243 kb]   (1334 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1394/9/28 | پذیرش: 1395/4/2 | انتشار: 1395/11/6 | انتشار الکترونیک: 1395/11/6

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education