مقدمه: موتور حرکت و رشد اقتصاد یک جامعه، کارآفرینان هستند که جامعه را توسعه میبخشند. اولین گام در توسعه کارآفرینی در دانشگاه، برنامهریزی و نیازسنجی آموزش کارآفرینی است، لذا این پژوهش با هدف نیازسنجی درس کارآفرینی و آشنایی با کسب و کار انجام شد.
روشها: مطالعه از نوع توصیفی مقطعی وشامل سه بخش بود. بخش اول مرور متون، مطالعه رئوس مطالب آموزشی کارآفرینی در دانشگاهها در زمینهی کارآفرینی، بخش دوم مصاحبه با افراد شاخص در این زمینه تهیه فهرستی از نیازهای آموزشی در سه حیطه شناختی، مهارتی و نگرش در قالب یک پرسشنامه و در نهایت بخش سوم انجام تکنیک دلفی و نظر خواهی از متخصصین به منظور تایید نهایی نیازها بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده آمار توصیفی انجام شد.
نتایج: در بخش اول 49 عنوان آموزشی، در بخش دوم 79 شایستگی و در بخش سوم و انجام تکنیک دلفی 35 نیاز آموزشی در سه حیطه مختلف دانش، مهارت و نگرش( به ترتیب 24، 6 و 5 نیاز)استخراج شد.
نتیجهگیری: با توجه به استخراج نیازهای آموزشی درس کار آفرینی به منظور بالابردن مهارتهای کارآفرینی ، پیشنهاد میگردد برنامه درس کارآفرینی و آشنایی با کسب و کار در دانشگاه علوم پزشکی بر اساس این نتایج تنظیم گردد و بدین وسیله گامی مؤثر در پیشبرد اقتصاد جامعه و توانمندسازی دانش آموختگان برداشته شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |