[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 104-119 برگشت به فهرست نسخه ها
کلاس وارونه: یک روش آموزش تربیتی
فریبا حقانی، حبیب اله رضایی، امین بیگ زاده، بتول اقبالی
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، rezaie.habib@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (7097 مشاهده)

مقدمه: یکی از چالش‌های پیش روی اساتید علوم پزشکی حجم بالای مطالب در حوزه آموزش علوم پزشکی و فرصت محدود کلاس درس است. برای غلبه بر این چالش، می‌توان از راهبردهای مختلفی مانند کلاس وارونه استفاده کرد. هدف از این مطالعه مروری بر مفهوم کلاس وارونه بود.

روش‌ها: در این مطالعه مروری پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی شامل SID و Magiran با کمک کلید واژه‌هایی شامل کلاس وارونه، کلاس جابه جا، فلیپ کلاسروم، کلاس فلیپ، تدریس وارونه، آموزش وارونه، کلاس روبه عقب و همچنین پایگاه‌های اطلاعاتی لاتین شامل Pubmed، Erice با کلید واژه‌های Flipped classroom, backwards classroom، reverse instruction و reverse teaching مورد جستجو قرار گرفت.

نتایج: در جستجوی صورت گرفته 222 مقاله، کتاب و پایان‌نامه یافت شد که به نحوی با کلاس وارونه در ارتباط بودند. پس از مطالعه مقالات با توجه به هدف مطالعه 28 مقاله، 4 پایان‌نامه و 2 کتاب مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا این شیوه آموزشی تشریح ‌گردید و سپس مزایا و محدودیت‌های آن ذکر شد.

نتیجه‌گیری: کلاس وارونه یک روش آموزشی است که شامل دو بخش آموزش مستقیم انفرادی بیرون از کلاس و آموزش گروهی درون کلاس است. از مزایای آن به تعاملی بودن و از معایب آن به صرف تلاش و زمان بیش‌تر از جانب استاد می‌توان اشاره کرد. اکثریت پژوهش‌ها بر میزان رضایت افراد از این روش اشاره دارند، اما در زمینه تأثیر بر یادگیری باید مطالعات عمیق‌تری با طرح‌های تحقیق قوی‌تر صورت پذیرد.

واژه‌های کلیدی: کلاس وارونه، کلاس جابه جا، فلیپ کلاسروم، کلاس فلیپ، تدریس وارونه، آموزش وارونه، کلاس روبه عقب
متن کامل [PDF 299 kb]   (2831 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1394/9/18 | پذیرش: 1395/1/22 | انتشار: 1395/4/13
پرسشنامه مطالعه [DOCX 28 KB]  (496 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghani F, Rezaei H, baeigzade A, Eghbali B. Flipped Classroom: A Pedagogical Method. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :104-119
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3971-fa.html

حقانی فریبا، رضایی حبیب اله، بیگ زاده امین، اقبالی بتول. کلاس وارونه: یک روش آموزش تربیتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :104-119

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3971-fa.html



جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319