مقدمه: یکی از چالشهای پیش روی اساتید علوم پزشکی حجم بالای مطالب در حوزه آموزش علوم پزشکی و فرصت محدود کلاس درس است. برای غلبه بر این چالش، میتوان از راهبردهای مختلفی مانند کلاس وارونه استفاده کرد. هدف از این مطالعه مروری بر مفهوم کلاس وارونه بود.
روشها: در این مطالعه مروری پایگاههای اطلاعاتی فارسی شامل SID و Magiran با کمک کلید واژههایی شامل کلاس وارونه، کلاس جابه جا، فلیپ کلاسروم، کلاس فلیپ، تدریس وارونه، آموزش وارونه، کلاس روبه عقب و همچنین پایگاههای اطلاعاتی لاتین شامل Pubmed، Erice با کلید واژههای Flipped classroom, backwards classroom، reverse instruction و reverse teaching مورد جستجو قرار گرفت.
نتایج: در جستجوی صورت گرفته 222 مقاله، کتاب و پایاننامه یافت شد که به نحوی با کلاس وارونه در ارتباط بودند. پس از مطالعه مقالات با توجه به هدف مطالعه 28 مقاله، 4 پایاننامه و 2 کتاب مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا این شیوه آموزشی تشریح گردید و سپس مزایا و محدودیتهای آن ذکر شد.
نتیجهگیری: کلاس وارونه یک روش آموزشی است که شامل دو بخش آموزش مستقیم انفرادی بیرون از کلاس و آموزش گروهی درون کلاس است. از مزایای آن به تعاملی بودن و از معایب آن به صرف تلاش و زمان بیشتر از جانب استاد میتوان اشاره کرد. اکثریت پژوهشها بر میزان رضایت افراد از این روش اشاره دارند، اما در زمینه تأثیر بر یادگیری باید مطالعات عمیقتری با طرحهای تحقیق قویتر صورت پذیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |