مقدمه: استفاده از فناوریهای الکترونیکی در فرآیند یاددهی-یادگیری جزء جداییناپذیر تعلیم و تربیت امروزه شده است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر بهکارگیری کارپوشه الکترونیکی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان رشته پرستاری در درس فیزیولوژی بود.
روشها: این پژوهش از نوع شبهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه شاهد بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری شهر ملایر در سال تحصیلی 94-93 تشکیل دادند. نمونه پژوهش، با استفاده از نمونهگیری در دسترس شامل 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمایش قرار گرفتند. برای اندازهگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، از پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت که در پژوهشهای قبلی در ایران روایی و پایایی آن تأیید شده است، استفاده شد. دادهها با استفاده ازآمار توصیفی و استنباطی( آزمون تیمستقل) مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافتههای پژوهش حاکی از افزایش میزان خودتنظیمی آزمودنیهای گروه تجربی که درس فیزیولوژی را با کارپوشه الکترونیکی آموزش دیده بودند، نسبت به گروه شاهد بود (58/4=t، 001/0p=).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش و اثربخشی بهکارگیری کارپوشه الکترونیکی بر خودتنظیمی دانشجویان در درس فیزیولوژی، استفاده از این فنآوری الکترونیکی در آموزش پزشکی توصیه میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |