[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 137-131 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر کارپوشه الکترونیکی بر خودتنظیمی دانشجویان پرستاری در درس فیزیولوژی
محمد زارع، راحله ساریخانی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر ، sarikhanieducation@gmail.com
چکیده:   (3697 مشاهده)

مقدمه: استفاده از فناوری‌های الکترونیکی در فرآیند یاددهی-یادگیری جزء جدایی‌ناپذیر تعلیم و تربیت امروزه شده است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر به‌کارگیری کارپوشه الکترونیکی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان رشته پرستاری در درس فیزیولوژی بود.

روش‌ها: این پژوهش از نوع شبه­تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه شاهد بود. جامعه‌ آماری پژوهش را کلیه‌ دانشجویان دانشکده پرستاری شهر ملایر در سال تحصیلی 94-93 تشکیل‌ دادند. نمونه پژوهش، با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس شامل 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمایش قرار گرفتند. برای اندازه‌گیری راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، از پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی‌گروت که در پژوهش‌های قبلی در ایران روایی و پایایی آن تأیید شده است، استفاده شد. داده‌ها با استفاده ازآمار توصیفی و استنباطی( آزمون تی‌مستقل) مورد تحلیل قرار گرفت.

نتایج: یافته‌های پژوهش حاکی از افزایش میزان خودتنظیمی آزمودنی‌های گروه‌ تجربی که درس فیزیولوژی را با کارپوشه الکترونیکی آموزش دیده بودند، نسبت به گروه شاهد بود (58/4=t، 001/0p=).

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش و اثربخشی به‌کارگیری کارپوشه الکترونیکی بر خودتنظیمی دانشجویان در درس فیزیولوژی، استفاده از این فن­آوری الکترونیکی در آموزش پزشکی توصیه می‌گردد.

واژه‌های کلیدی: کارپوشه الکترونیکی، خودتنظیمی، درس فیزیولوژی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 182 kb]   (1290 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: تكنولو‍ژي آموزشي
دریافت: 1394/9/12 | پذیرش: 1394/12/15 | انتشار: 1395/4/13
پرسشنامه مطالعه [DOCX 18 KB]  (253 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare M, Sarikhani R. The Effect of Electronic Portfolio on Nursing Students’ Self-regulation in Physiology Course. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :131-137
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3964-fa.html

زارع محمد، ساریخانی راحله. تأثیر کارپوشه الکترونیکی بر خودتنظیمی دانشجویان پرستاری در درس فیزیولوژی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :137-131

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3964-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374