[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 209-200 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین گرایش به تفکر انتقادی و جهت‌گیری هدف پیشرفت با ویژگی‌های کارآفرینی دانشجویان
سیدمحسن عزیزی، حسین زارع، حجت اله الماسی
گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ، smohsenazizi@yahoo.com
چکیده:   (4918 مشاهده)

مقدمه: یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه‌ها در سراسر دنیا تربیت دانش‌آموختگان کارآفرین است. بنابراین متغیر‌هایی که می‌تواند ویژگی‌های کارآفرینی را تحت تأثیر قرار دهد باید مورد توجه قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین گرایش به تفکر انتقادی و جهت‌گیری هدف پیشرفت با ویژگی‌های کارآفرینی دانشجویان انجام شد.

روش‌ها: در این پژوهش توصیفی ـ همبستگی جامعه‌ی آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده‌های پرستاری و مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی 95-1394بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی (برحسب دانشکده) 307 نفر به صورت تصادفی تعیین شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های گرایش به تفکر انتقادی ریکتس و همکاران (Ricketts)، جهت‌گیری هدف پیشرفت الیوت و مک گریگور (Elliot & McGregor) و سنجش ویژگی‌های کارآفرینی
کردنائیج (Kordnaeej) و همکاران بود. به منظور تحلیل داده‌های آزمون‌های میانگین و انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.

نتایج: یافته‌های به دست آمده نشان داد که میانگین ویژگی‌های کارآفرینی (79/31±11/356) دانشجویان در سطح بسیار قوی بود. بین گرایش به تفکر انتقادی (01/0p 357/0r=) (و جهت‌گیری هدف پیشرفت (01/0p≤ 306/0r=) با ویژگی‌های کارآفرینی رابطه معناداری وجود داشت. مؤلفه‌های خلاقیت (431/βeta=) و بلوغ شناختی (348/0=βeta) از متغیر گرایش به تفکر انتقادی و مؤلفه‌های تسلط- گرایش (428/0βeta=) و تسلط- اجتناب (296/0βeta=) از متغیر جهت‌گیری هدف پیشرفت، پیش‌بینی‌کننده‌ی ویژگی‌های کارآفرینی دانشجویان بود.

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد گرایش به تفکر انتقادی و جهت‌گیری هدف پیشرفت ارتباط معناداری با ویژگی‌های کارآفرینی دارد. بنابراین با توجه به قابلیت آموزش کارآفرینی، در برنامه‌های آموزشی در زمینه‌ی کارآفرینی باید به این دو متغیر توجه داشت. 

واژه‌های کلیدی: گرایش به تفکر انتقادی، جهت‌گیری هدف پیشرفت، کارآفرینی، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 313 kb]   (1332 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1394/8/30 | پذیرش: 1395/3/1 | انتشار: 1395/6/20
پرسشنامه مطالعه [DOC 203 KB]  (275 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi S M, Zare H, Almasi H. The Correlation of Critical Thinking Disposition and Achievement Goal Orientation with Student Entrepreneurial Characteristics. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :200-209
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3950-fa.html

عزیزی سیدمحسن، زارع حسین، الماسی حجت اله. رابطه بین گرایش به تفکر انتقادی و جهت‌گیری هدف پیشرفت با ویژگی‌های کارآفرینی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :209-200

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3950-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374