XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi S M, Zare H, Almasi H. The Correlation of Critical Thinking Disposition and Achievement Goal Orientation with Student Entrepreneurial Characteristics. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :200-209
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3950-fa.html
عزیزی سیدمحسن، زارع حسین، الماسی حجت اله. رابطه بین گرایش به تفکر انتقادی و جهت‌گیری هدف پیشرفت با ویژگی‌های کارآفرینی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :200-209

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3950-fa.html


گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ، smohsenazizi@yahoo.com
چکیده:   (6274 مشاهده)

مقدمه: یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه‌ها در سراسر دنیا تربیت دانش‌آموختگان کارآفرین است. بنابراین متغیر‌هایی که می‌تواند ویژگی‌های کارآفرینی را تحت تأثیر قرار دهد باید مورد توجه قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین گرایش به تفکر انتقادی و جهت‌گیری هدف پیشرفت با ویژگی‌های کارآفرینی دانشجویان انجام شد.

روش‌ها: در این پژوهش توصیفی ـ همبستگی جامعه‌ی آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده‌های پرستاری و مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی 95-1394بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی (برحسب دانشکده) 307 نفر به صورت تصادفی تعیین شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های گرایش به تفکر انتقادی ریکتس و همکاران (Ricketts)، جهت‌گیری هدف پیشرفت الیوت و مک گریگور (Elliot & McGregor) و سنجش ویژگی‌های کارآفرینی
کردنائیج (Kordnaeej) و همکاران بود. به منظور تحلیل داده‌های آزمون‌های میانگین و انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.

نتایج: یافته‌های به دست آمده نشان داد که میانگین ویژگی‌های کارآفرینی (79/31±11/356) دانشجویان در سطح بسیار قوی بود. بین گرایش به تفکر انتقادی (01/0p 357/0r=) (و جهت‌گیری هدف پیشرفت (01/0p≤ 306/0r=) با ویژگی‌های کارآفرینی رابطه معناداری وجود داشت. مؤلفه‌های خلاقیت (431/βeta=) و بلوغ شناختی (348/0=βeta) از متغیر گرایش به تفکر انتقادی و مؤلفه‌های تسلط- گرایش (428/0βeta=) و تسلط- اجتناب (296/0βeta=) از متغیر جهت‌گیری هدف پیشرفت، پیش‌بینی‌کننده‌ی ویژگی‌های کارآفرینی دانشجویان بود.

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان داد گرایش به تفکر انتقادی و جهت‌گیری هدف پیشرفت ارتباط معناداری با ویژگی‌های کارآفرینی دارد. بنابراین با توجه به قابلیت آموزش کارآفرینی، در برنامه‌های آموزشی در زمینه‌ی کارآفرینی باید به این دو متغیر توجه داشت. 

متن کامل [PDF 313 kb]   (1987 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1394/8/30 | پذیرش: 1395/3/1 | انتشار: 1395/6/20 | انتشار الکترونیک: 1395/6/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education