مقدمه: یکی از مهمترین اهداف دانشگاهها در سراسر دنیا تربیت دانشآموختگان کارآفرین است. بنابراین متغیرهایی که میتواند ویژگیهای کارآفرینی را تحت تأثیر قرار دهد باید مورد توجه قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین گرایش به تفکر انتقادی و جهتگیری هدف پیشرفت با ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان انجام شد.
روشها: در این پژوهش توصیفی ـ همبستگی جامعهی آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکدههای پرستاری و مامایی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال تحصیلی 95-1394بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی (برحسب دانشکده) 307 نفر به صورت تصادفی تعیین شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای گرایش به تفکر انتقادی ریکتس و همکاران (Ricketts)، جهتگیری هدف پیشرفت الیوت و مک گریگور (Elliot & McGregor) و سنجش ویژگیهای کارآفرینی
کردنائیج (Kordnaeej) و همکاران بود. به منظور تحلیل دادههای آزمونهای میانگین و انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
نتایج: یافتههای به دست آمده نشان داد که میانگین ویژگیهای کارآفرینی (79/31±11/356) دانشجویان در سطح بسیار قوی بود. بین گرایش به تفکر انتقادی (01/0p≤ 357/0r=) (و جهتگیری هدف پیشرفت (01/0p≤ 306/0r=) با ویژگیهای کارآفرینی رابطه معناداری وجود داشت. مؤلفههای خلاقیت (431/βeta=) و بلوغ شناختی (348/0=βeta) از متغیر گرایش به تفکر انتقادی و مؤلفههای تسلط- گرایش (428/0βeta=) و تسلط- اجتناب (296/0βeta=) از متغیر جهتگیری هدف پیشرفت، پیشبینیکنندهی ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان بود.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد گرایش به تفکر انتقادی و جهتگیری هدف پیشرفت ارتباط معناداری با ویژگیهای کارآفرینی دارد. بنابراین با توجه به قابلیت آموزش کارآفرینی، در برنامههای آموزشی در زمینهی کارآفرینی باید به این دو متغیر توجه داشت.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |