XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizzadeh Forouzi M, Shahmohammadipour P, Heidarzadeh A, Dehghan L, Taheri Z. The Relationship between the Quality of Learning Experience and Academic Burnout and Achievement among Students of Kerman University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :84-93
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3949-fa.html
عزیززاده فروزی منصوره، شاه محمدی پور پریسا، حیدرزاده اعظم، دهقان مه لقا، طاهری زینب. ارتباط کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :84-93

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3949-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ، m_dehghan86@yahoo.com
چکیده:   (7047 مشاهده)

مقدمه: فرسودگی حالتی منفی از خستگی فیزیکی، هیجانی‌ و ذهنی است که با حس عمیق شکست از کار همراه شده است. بنابراین شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن ضرورت دارد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.

روش‌ها: دراین پژوهش مقطعی از نوع توصیفی همبستگی، جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان در سال 1393 تشکیل ‌دادند که 303 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های کیفیت تجارب یادگیری، فرسودگی تحصیلی و اخذ میانگین معدل بود. از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون‌های تی مستقل، آزمون تعقیبی (بنفرونی و دانت) و ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.

نتایج: میانگین نمره کیفیت تجارب یادگیری 78/±82/32 (از مجموع 60 نمره) بود. میانگین نمره فرسودگی تحصیلی برابر 57/7±90/43 (از مجموع 75 نمره) بود، علاوه بر این میانگین معدل واحدهای پژوهش 47/1±37/16 بود. نمره کیفیت تجارب یادگیری با بعد ناکارآمدی تحصیلی فرسودگی تحصیلی اختلات معناداری را نشان داد (05/0 >, P 23/0-r=)؛ ولی با پیشرفت تحصیلی ارتباط معناداری مشاهده نشد (012/0 =r ,83/0P=).

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر نیاز به رسیدگی بیش‌تری به شرایط یادگیری در دانشگاه احساس می‌شود تا دانشجویان تجارب یادگیری در سطح بالایی را داشته باشند؛ همچنین فرسودگی تحصیلی به خصوص بعد خودکارآمدی تحصیلی آن که با تجارب یادگیری مرتبط بوده است، نیز کم‌تر گردد.

متن کامل [PDF 217 kb]   (2695 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1394/8/27 | پذیرش: 1394/10/19 | انتشار: 1395/3/16 | انتشار الکترونیک: 1395/3/16

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education