[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 93-84 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان
منصوره عزیززاده فروزی، پریسا شاه محمدی پور، اعظم حیدرزاده، مه لقا دهقان، زینب طاهری
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ، m_dehghan86@yahoo.com
چکیده:   (5330 مشاهده)

مقدمه: فرسودگی حالتی منفی از خستگی فیزیکی، هیجانی‌ و ذهنی است که با حس عمیق شکست از کار همراه شده است. بنابراین شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آن ضرورت دارد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.

روش‌ها: دراین پژوهش مقطعی از نوع توصیفی همبستگی، جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان در سال 1393 تشکیل ‌دادند که 303 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌های کیفیت تجارب یادگیری، فرسودگی تحصیلی و اخذ میانگین معدل بود. از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون‌های تی مستقل، آزمون تعقیبی (بنفرونی و دانت) و ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.

نتایج: میانگین نمره کیفیت تجارب یادگیری 78/±82/32 (از مجموع 60 نمره) بود. میانگین نمره فرسودگی تحصیلی برابر 57/7±90/43 (از مجموع 75 نمره) بود، علاوه بر این میانگین معدل واحدهای پژوهش 47/1±37/16 بود. نمره کیفیت تجارب یادگیری با بعد ناکارآمدی تحصیلی فرسودگی تحصیلی اختلات معناداری را نشان داد (05/0 >, P 23/0-r=)؛ ولی با پیشرفت تحصیلی ارتباط معناداری مشاهده نشد (012/0 =r ,83/0P=).

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر نیاز به رسیدگی بیش‌تری به شرایط یادگیری در دانشگاه احساس می‌شود تا دانشجویان تجارب یادگیری در سطح بالایی را داشته باشند؛ همچنین فرسودگی تحصیلی به خصوص بعد خودکارآمدی تحصیلی آن که با تجارب یادگیری مرتبط بوده است، نیز کم‌تر گردد.

واژه‌های کلیدی: کیفیت تجارب یادگیری، فرسودگی تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 217 kb]   (1725 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مديريت آموزشي
دریافت: 1394/8/27 | پذیرش: 1394/10/19 | انتشار: 1395/3/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizzadeh Forouzi M, Shahmohammadipour P, Heidarzadeh A, Dehghan L, Taheri Z. The Relationship between the Quality of Learning Experience and Academic Burnout and Achievement among Students of Kerman University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :84-93
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3949-fa.html

عزیززاده فروزی منصوره، شاه محمدی پور پریسا، حیدرزاده اعظم، دهقان مه لقا، طاهری زینب. ارتباط کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :93-84

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3949-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4372