مقدمه: امروز دانشگاهها نیاز به شناختی دقیق از وضع موجود مؤسسه و برنامههای درسی آن دارند. اعتباربخشی به این نیاز پاسخ میدهد. هدف این مطالعه، تدوین و ارائه الگوی اعتباربخشی برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی کشور بود.
روشها: این تحقیق، از لحاظ هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی بودکه در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، به منظور تعیین عوامل، ملاکها و شاخصها، از یک پرسشنامه محققساخته استفاده شد و در مرحله دوم، پس از ارائه الگوی پیشنهادی، به منظور تعیین مطلوبیت الگوی یاد شده و بومیسازی آن از شیوه دلفی دو مرحلهای استفاده شد. نمونه آماری این مطالعه در مرحله اول، 93 نفر اعضای هیأتعلمی گروههای پرستاری دانشکدههای پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند و در مرحله دوم 38 نفر از صاحبنظران و متخصصان برنامه درسی و پرستاری که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور تعیین وزن عوامل اعتباربخشی برنامه درسی، از میانگین وزنی استفاده شد.
نتایج: در مرحله اول جهت اعتباربخشی برنامه درسی کارشناسی پیوسته رشته پرستاری 9 عامل، 39 ملاک و 143 شاخص تعیین شد. سپس با توجه به تجارب جهانی، ویژگیها و شرایط موجود در کشور الگوی پیشنهادی تدوین و بومیسازی شد.
نتیجهگیری: الگوی تدوین شده در این مطالعه، دارای ویژگیهای کاربردی بودن و قابلیت اجرا داشتن، بومی بودن و بهرهمندی از جنبههای مشترک فرآیند اعتباربخشی برنامه آموزش کارشناسی پرستاری در تجارب بینالمللی است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |