XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliyari S, Maleki H, Pazargadi M, Abbaspour A. Designing Accreditation Model for Curricula of Baccalaureate Degree Nursing Education in Iran. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :328-340
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3943-fa.html
علیاری شهلا، ملکی حسن، پازارگادی مهرنوش، عباسپور عباس. تدوین و ارائه الگوی اعتباربخشی برنامه درسی کارشناسی پیوسته رشته‎ی پرستاری دانشگاه‎های علوم‎پزشکی کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :328-340

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3943-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی آجا ، sh.aliyari@ajaums.ac.ir
چکیده:   (4319 مشاهده)

مقدمه: امروز دانشگاه‌ها نیاز به شناختی دقیق از وضع موجود مؤسسه و برنامههای درسی آن دارند. اعتباربخشی به این نیاز پاسخ می‌دهد. هدف این مطالعه، تدوین و ارائه الگوی اعتباربخشی برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود.

روش‌ها: این تحقیق، از لحاظ هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی بودکه در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول، به منظور تعیین عوامل، ملاک‌ها و شاخص‌ها، از یک پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد و در مرحله دوم، پس از ارائه الگوی پیشنهادی، به منظور تعیین مطلوبیت الگوی یاد شده و بومی‌سازی آن از شیوه دلفی دو مرحلهای استفاده شد. نمونه آماری این مطالعه در مرحله اول، 93 نفر اعضای هیأت‌علمی گروه‌های پرستاری دانشکده‌های پرستاری و مامایی دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در شهر تهران بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی انتخاب شدند و در مرحله دوم 38 نفر از صاحب‌نظران و متخصصان برنامه درسی و پرستاری که به روش نمونه‌گیری هدف‌مند انتخاب شدند. به منظور تعیین وزن عوامل اعتباربخشی برنامه درسی، از میانگین وزنی استفاده شد.

نتایج: در مرحله اول جهت اعتباربخشی برنامه درسی کارشناسی پیوسته رشته پرستاری 9 عامل، 39 ملاک و 143 شاخص تعیین شد. سپس با توجه به تجارب جهانی، ویژگی‌ها و شرایط موجود در کشور الگوی پیشنهادی تدوین و بومی‌سازی شد.

نتیجه‌گیری: الگوی تدوین شده در این مطالعه، دارای ویژگی‌های کاربردی بودن و قابلیت اجرا داشتن، بومی بودن و بهره‌مندی از جنبه‌های مشترک فرآیند اعتباربخشی برنامه آموزش کارشناسی پرستاری در تجارب بین‌المللی است.

متن کامل [PDF 296 kb]   (1467 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1394/8/24 | پذیرش: 1395/3/5 | انتشار: 1395/8/23 | انتشار الکترونیک: 1395/8/23

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education