مقدمه: یکی از رویکردها برای تشریح رابطه بین آموزش و دنیای کار و کاهش شکاف بین آموختههای دانشجویان و نیازهای حرفهای، برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی است. برنامهدرسی مبتنی بر شایستگی به واسطه ویژگیهای خاص خود در سالهای اخیر مورد توجه نظامهای آموزشی کشورهای مختلف به ویژه در رشته پزشکی است. با توجه به اهمیت رویکرد شایستگی در حوزه آموزش پزشکی، مقاله حاضر در صدد تشریح این رویکرد است.
روشها: این مطالعه از نوع مروری است. جستجوی صورت گرفته برای مطالعه حاضر با واژههایCompetence، Competencyو Competence based curriculumدر زمینهMedical educationو هم چنین کلید واژههای شایستگی، برنامه درسی مبتنی بر شایستگی و پیامدهاییادگیری در زمینه آموزش پزشکیمورد توجه قرار گرفت. در این راستا مقالههای پایگاههای اینترنتیsagepub، ProQuest، Google scholar، Magiran و SIDاز سالهای1990 تا2014جستجوشد.
نتایج: در مجموع 52 منبع مورد بررسی قرار گرفت.در برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در علوم پزشکی، نیازهای شغلی دانشآموختگان از جایگاه خاصی برخوردار است و عناصر برنامه درسی و الگوهای شایستگی در هر حوزه در ارتباط تنگاتنگ با آنها هستند.
نتیجهگیری: با شناخت رویکرد شایستگی، ویژگیها و عناصر برنامه درسی در این رویکرد و همچنین فرایند طراحی و برنامهریزی درسی مبتنی بر شایستگی و بهرهگیری از این رویکرد، میتوان در ارتقاکیفیت نظام آموزشیمؤثر واقع شد.
Hedayati A, Maleki H, Sadeghi A R, Saadipour E. Contemplation on Competency-based Curriculum in Medical Education. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :94-103 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3919-fa.html
هدایتی اکبر، ملکی حسن، صادقی علیرضا، سعدی پور اسماعیل. تأملی بر برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1395; 16 () :103-94