[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 551-537 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی نقادانه رشته هوشبری براساس مدل ارزیابی‌ایزنر
زهرا شیخ علیپور، مژگان لطفی، لیلا ولیزاده، فضا ویرانی
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، Valizadehl@gmail.com
چکیده:   (3381 مشاهده)

مقدمه: از سال1387 برنامه دوره کارشناسی هوشبری برای اولین بار در کشور اجرا شد و تاکنون نیز ادامه دارد. هدف از‌ این مطالعه ارزیابی نقادانه رشته هوشبری براساس مدل ارزیابی‌ایزنر است.

روش‌ها: در‌ این مطالعه، از روش کیفی برای ارزشیابی برنامه آموزشی کارشناسی هوشبری با استفاده از مدل نقادی و خبرگی‌ایزنر استفاده شد. براساس‌ این مدل، برنامه آموزشی کارشناسی هوشبری و محیط آموزشی در حیطه‌های توصیف، تفسیر و ارزیابی، مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها از طریق مشاهده، مصاحبه و مرور منابع جمع‌آوری گردید. سپس نتایج در جمع اساتید صاحب‌نظر و دانشجویان دوره دکتری دانشکده پرستاری و مامایی تبریز مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

نتایج: با وجود‌ این که در اکثر کشورهای دنیا برنامه دوره هوشبری به صورت کارشناسی ارشد پرستاری ارائه می‌گردد، در ‌ایران به صورت کارشناسی پیوسته ارائه می‌شود. کدهای اولیه استخراج شده از مصاحبه‌های انجام گرفته، در چهار تم خلاصه گردید: عدم توجه به بستر، بلاتکلیفی، عدم افتراق سطوح تحصیلی و نابسامانی آموزشی. همچنین براساس نتایج به دست آمده از نظر فضای آموزشی و امکانات رفاهی برای دانشجویان و اعضای هیأت‌علمی کمبودهایی وجود دارد. برای آموزش بالینی از مربیان حق‌التدریس استفاده می‌شود که اکثراً در حین شیفت کاری خود آموزش دانشجویان را پوشش می‌دهند.

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که باتوجه به نوپا بودن‌ این دوره و اهمیت مراقبت از بیماران تحت بیهوشی، باید ارزیابی از برنامه به صورت جامع انجام گیرد و تغییرات لازم در آن داده شود. همچنین مشخص گردد که‌ آیا‌ این برنامه توانسته میزان و کیفیت مراقبت از بیماران که هدف نهایی برنامه است را بالا ببرد و در مورد ادامه یا پایان دوره تصمیم‌گیری صورت گیرد. 

واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، هوشبری، اتاق عمل، مدل ارزیابی‌ایزنر
متن کامل [PDF 279 kb]   (1110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي برنامه
دریافت: 1394/7/29 | پذیرش: 1395/3/1 | انتشار: 1396/1/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheikhalipour Z, Lotfi M, Valizadeh L, Virani F. Critical Appraisal of Anesthesiology BSc Program According to Eisner’s Connoisseurship and Criticism Model. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 16 :537-551
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3916-fa.html

شیخ علیپور زهرا، لطفی مژگان، ولیزاده لیلا، ویرانی فضا. ارزیابی نقادانه رشته هوشبری براساس مدل ارزیابی‌ایزنر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :551-537

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3916-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374