مقدمه: محیط یادگیری نقش مهمی در فرایند یاددهی و یادگیری ایفا مینماید. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر ادراک دانشجویان از محیط یادگیری بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1394- 1393 طراحی و اجرا گردید.
روشها: دراین پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تشکیل دادند که بر اساس جدول مورگان و به شیوه خوشهای تصادفی چندمرحلهای تعداد 269 آزمودنی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد شده ادراک از محیط یادگیری، سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شد.
نتایج: یافتهها نشان داد ادراک دانشجویان از محیط یادگیری پیشبینیکننده سرزندگی تحصیلی آنان است (035/0 R2= ، 188/0R= ،01/0>p). بر اساس ضرایب رگرسیونی، مؤلفههای ادراک از توانایی علمی خود (01/0=p) و ادراک از جو آموزشی (01/0=p) نقش معناداری در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان داشت. ادراک دانشجویان از محیط یادگیری در سطح معناداری قادر به پیشبینی انگیزش تحصیلی آنان است (06/0 R2= ، 24/0R= ،01/0>p). طبق محاسبهی ضرایب رگرسیونی، مؤلفههای ادراک از یادگیری (04/0=p) و ادراک از مدرسین (03/0=p) نقش معناداری در پیشبینی انگیزش تحصیلی دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش در خصوص نقش ادارک از محیط یادگیری در پیشبینی سرزندگی و انگیزش تحصیلی، توجه به نقش محیط آموزشی و متناسبسازی آن بسیار مهم مینماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |