مقدمه: محیط یادگیری نقش مهمی در فرایند یاددهی و یادگیری ایفا مینماید. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر ادراک دانشجویان از محیط یادگیری بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1394- 1393 طراحی و اجرا گردید.
روشها: دراین پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تشکیل دادند که بر اساس جدول مورگان و به شیوه خوشهای تصادفی چندمرحلهای تعداد 269 آزمودنی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد شده ادراک از محیط یادگیری، سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شد.
نتایج: یافتهها نشان داد ادراک دانشجویان از محیط یادگیری پیشبینیکننده سرزندگی تحصیلی آنان است (035/0 R2= ، 188/0R= ،01/0>p). بر اساس ضرایب رگرسیونی، مؤلفههای ادراک از توانایی علمی خود (01/0=p) و ادراک از جو آموزشی (01/0=p) نقش معناداری در پیشبینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان داشت. ادراک دانشجویان از محیط یادگیری در سطح معناداری قادر به پیشبینی انگیزش تحصیلی آنان است (06/0 R2= ، 24/0R= ،01/0>p). طبق محاسبهی ضرایب رگرسیونی، مؤلفههای ادراک از یادگیری (04/0=p) و ادراک از مدرسین (03/0=p) نقش معناداری در پیشبینی انگیزش تحصیلی دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش در خصوص نقش ادارک از محیط یادگیری در پیشبینی سرزندگی و انگیزش تحصیلی، توجه به نقش محیط آموزشی و متناسبسازی آن بسیار مهم مینماید.
akbariBooreng M, RahimiBooreng H. Explanation of academic vitality and motivation of students based on their perception of the learning environment in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :222-231 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3884-fa.html
اکبری بورنگ محمد، رحیمی بورنگ حسن. تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :222-231