[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 16 - ::
جلد 16 - صفحات 231-222 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
محمد اکبری بورنگ*، حسن رحیمی بورنگ
دانشگاه بیرجند ، akbaryborng2003@gmail.com
چکیده:   (7278 مشاهده)

مقدمه: محیط یادگیری نقش مهمی در فرایند یاددهی و یادگیری ایفا می‌نماید. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر ادراک دانشجویان از محیط یادگیری بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1394- 1393 طراحی و اجرا گردید.

روش‌ها: دراین پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تشکیل دادند  که بر اساس جدول مورگان و به شیوه خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای تعداد 269 آزمودنی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد شده ادراک از محیط یادگیری، سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شد.

نتایج: یافته‌ها نشان داد ادراک دانشجویان از محیط یادگیری پیش‌بینی‌کننده سرزندگی تحصیلی آنان است (035/0 R2= ، 188/0R= ،01/0>p). بر اساس ضرایب رگرسیونی، مؤلفه‌های ادراک از توانایی علمی خود (01/0=p) و ادراک از جو آموزشی (01/0=p) نقش معناداری در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان داشت. ادراک دانشجویان از محیط یادگیری در سطح معناداری قادر به پیش‌بینی انگیزش تحصیلی آنان است (06/0 R2= ، 24/0R= ،01/0>p). طبق محاسبه‌ی ضرایب رگرسیونی، مؤلفه‌های ادراک از یادگیری (04/0=p) و ادراک از مدرسین (03/0=p) نقش معناداری در پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دارد.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش در خصوص نقش ادارک از محیط یادگیری در پیش‌بینی سرزندگی و انگیزش تحصیلی، توجه به نقش محیط آموزشی و متناسب‌سازی آن بسیار مهم می‌نماید.

واژه‌های کلیدی: سرزندگی تحصیلی، انگیزش تحصیلی، برنامه درسی پنهان، ادراک دانشجویان از محیط یادگیری
متن کامل [PDF 279 kb]   (2190 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1394/6/29 | پذیرش: 1395/2/4 | انتشار: 1395/6/20 | انتشار الکترونیک: 1395/6/20
پرسشنامه مطالعه [DOC 203 KB]  (388 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbariBooreng M, RahimiBooreng H. Explanation of academic vitality and motivation of students based on their perception of the learning environment in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :222-231
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3884-fa.html

اکبری بورنگ محمد، رحیمی بورنگ حسن. تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :222-231

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3884-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570