XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

akbariBooreng M, RahimiBooreng H. Explanation of academic vitality and motivation of students based on their perception of the learning environment in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :222-231
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3884-fa.html
اکبری بورنگ محمد، رحیمی بورنگ حسن. تبیین سرزندگی و انگیزش تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک آنان از محیط یادگیری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :222-231

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3884-fa.html


دانشگاه بیرجند ، akbaryborng2003@gmail.com
چکیده:   (8083 مشاهده)

مقدمه: محیط یادگیری نقش مهمی در فرایند یاددهی و یادگیری ایفا می‌نماید. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر ادراک دانشجویان از محیط یادگیری بر سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی آنان در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1394- 1393 طراحی و اجرا گردید.

روش‌ها: دراین پژوهش توصیفی همبستگی، جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تشکیل دادند  که بر اساس جدول مورگان و به شیوه خوشه‌ای تصادفی چندمرحله‌ای تعداد 269 آزمودنی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد شده ادراک از محیط یادگیری، سرزندگی تحصیلی و انگیزش تحصیلی استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شد.

نتایج: یافته‌ها نشان داد ادراک دانشجویان از محیط یادگیری پیش‌بینی‌کننده سرزندگی تحصیلی آنان است (035/0 R2= ، 188/0R= ،01/0>p). بر اساس ضرایب رگرسیونی، مؤلفه‌های ادراک از توانایی علمی خود (01/0=p) و ادراک از جو آموزشی (01/0=p) نقش معناداری در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان داشت. ادراک دانشجویان از محیط یادگیری در سطح معناداری قادر به پیش‌بینی انگیزش تحصیلی آنان است (06/0 R2= ، 24/0R= ،01/0>p). طبق محاسبه‌ی ضرایب رگرسیونی، مؤلفه‌های ادراک از یادگیری (04/0=p) و ادراک از مدرسین (03/0=p) نقش معناداری در پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دارد.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش در خصوص نقش ادارک از محیط یادگیری در پیش‌بینی سرزندگی و انگیزش تحصیلی، توجه به نقش محیط آموزشی و متناسب‌سازی آن بسیار مهم می‌نماید.

متن کامل [PDF 279 kb]   (2602 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1394/6/29 | پذیرش: 1395/2/4 | انتشار: 1395/6/20 | انتشار الکترونیک: 1395/6/20

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education