حیدری سلبی، حیدری مصطفی، احمری طهران هدی، سید فرج اله آمنه، خشک دهان معصومه، مجاهدی زینب. ارتباط دست برتری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاههای دولتی قم . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15
() :475-480
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3858-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی تهران ، Ahmari9929@yahoo.com
چکیده: (4227 مشاهده)
مقدمه: پیشرفت تحصیلی از مهمترین نتایج نظام آموزشی به شمار آمده و توجه به عوامل اثرگذار بر آن از اهمیت خاصی برخوردار است. در این زمینه عوامل مؤثر درونی و محیطی زیادی وجود دارد که در تحقیق حاضر عامل دست برتری مورد بررسی قرار گرفت. هدف این پژوهش بررسی تفاوت پیشرفت تحصیلی بین دانشجویان چپ دست، راست دست و دو سو توان بود. روشها: این پژوهش توصیفی به صورت مقطعی در سال تحصیلی 94-93 بر روی 370 نفر از دانشجویان دانشگاههای دولتی استان قم که به صورت طبقهبندی تصادفی و به شکل تناسبی از گروههای مختلف انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه دست برتری آنت(Annett) بودکه روایی و پایایی آن در پژوهشهای قبلی تایید شده است. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای آمارتوصیفی، آزمون همبستگی و آزمون مجذور کای استفاده شد. نتایج: ارتباط بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان با دست برتری از لحاظ آماری معنادار نبود (015/0-=r و 77/0=p). بین پیشرفت تحصیلی و سن، رشته، مقطع، میزان تحصیلات والدین و شغل والدین ارتباط معناداری وجود داشت، ولی ارتباط پیشرفت تحصیلی و جنسیت معنادار نبود. در مورد ارتباط دست برتری و سن، جنسیت، رشته، مقطع، شغل والدین و میزان تحصیلات آنها نیز ارتباط معناداری یافت نشد. نتیجهگیری: دست برتری به خودی خود ارتباطی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان ندارد. برای شناخت عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان نیاز به شناسایی و تحقیقات بیشتر در راستای پیدا کردن عوامل پنهان وجود دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1394/6/10 | پذیرش: 1394/9/15 | انتشار: 1394/10/23 | انتشار الکترونیک: 1394/10/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول