Jafarimanesh H, Zand S, Ranjbaran M, Varvani Farahani P, Sadrkia G R. Comparing the effectiveness of SMS and lectures on the job training for nurses. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :579-588
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3811-fa.html
جعفری منش هادی، زند سلیمان، رنجبران مهدی، وروانی فراهانی پوران، صدرکیا غلامرضا. مقایسه اثربخشی پیام کوتاه و سخنرانی در باز آموزی پرستاران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15
() :579-588
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3811-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اراک ، nurse_science@yahoo.com
چکیده: (4723 مشاهده)
مقدمه: با توجه به مشکلاتی که در آموزش پرستاری به روش سخنرانی وجود دارد و مبهم بودن اثربخشی آموزش بوسیله پیام کوتاه، این مطالعه با هدف مقایسه اثربخشی دو روش باز آموزی از طریق پیام کوتاه و سخنرانی انجام گرفت. روشها: این پژوهش یک مطالعه مداخلهای تصادفی شده بود که در سال 1392 انجام گرفت. نمونهها در این مطالعه به صورت نمونهگیری خوشهای و از بین پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر اراک انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به دوگروه سخنرانی (گروه اول: 43 نفر) و پیام کوتاه (گروه دوم: 43 نفر) تقسیم شدند. آموزش ضمن خدمت در مورد کتواسیدوز دیابتیک از طریق سخنرانی برای گروه اول و از طریق سرویس پیام کوتاه برای گروه دوم ارائه شد و سپس یک ماه پس از پایان آموزش، میزان آگاهی پرستاران هر دوگروه مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته حاوی اطلاعات دموگرافیک و سؤالات مربوط به سنجش دانش پیرامون کتواسیدوز دیابتیک بود که شامل23 عبارت چهار گزینهای بود، به پاسخ صحیح هر سؤال، نمره یک و پاسخ منفی، نمره صفر اختصاص داده شد. این ابزار پس از تأیید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای تی- زوجی، تی- مستقل و کوواریانس تحلیل شد. نتایج: بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه بازآموزی از طریق پیام کوتاه (68/2±15/16) و سخنرانی (86/1±93/18) اختلاف معنادار آماری وجود داشت. به طوری که میانگین نمرات گروه آموزش از طریق سخنرانی بیشتر از بازآموزی از طریق پیام کوتاه بود (001/0 > P، 49/5t=). نتیجهگیری: اجرای باز آموزی از طریق سخنرانی بیشتر از پیام کوتاه در افزایش آگاهی پرستاران اثربخش بود. پیشنهاد میگردد علاوه بر آموزش سخنرانی به عنوان یک روش اثربخش جهت پرستاران، روشهای دیگری از جمله استفاده از سیستم پیام کوتاه هم در نظر گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مداوم دریافت: 1394/5/4 | پذیرش: 1394/7/20 | انتشار: 1394/12/5 | انتشار الکترونیک: 1394/12/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول