XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohanna S, Talepasand S. The Relationship between Environmental Supports and Emotional Self-awareness with Academic Engagement: the Mediating role of Educational Well-being. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :31-42
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3795-fa.html
مهنا سعید، طالع پسند سیاوش. رابطه بین حمایت‌های محیطی و خودآگاهی هیجانی با درگیری تحصیلی: نقش میانجی بهزیستی تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1395; 16 () :31-42

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3795-fa.html


دانشگاه سمنان ، mohanna.sd312@gmail.com
چکیده:   (9116 مشاهده)

مقدمه: درگیری تحصیلی از متغیرهای مهم در حوزه آموزش و یادگیری است که شناخت عوامل زمینه ساز آن ضرورت دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری حمایت‌های محیطی، خودآگاهی هیجانی و بهزیستی تحصیلی با درگیری تحصیلی بود.

روش‌ها: در این مطالعه توصیفی همبستگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد جامعه آماری را تشکیل دادند. تعداد 290 نفر (127 مرد و 167 زن) به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های حمایت‌های محیطی لنت (Lent) و همکاران، خودآگاهی هیجانی گرنت (Gran) و همکاران، بهزیستی تحصیلی پیترینن (Pietarinen) و همکاران و درگیری تحصیلی شافلی (Schaufeli) و همکاران پاسخ دادند. داده‌ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد.

نتایج: مدل فرضی درگیری تحصیلی در جامعه پژوهش برازنده بود (49/0=, RMSEA 69/1=X2/DF). مسیرهای مستقیم حمایت‌های محیطی به بهزیستی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی به درگیری تحصیلی منفی و معنادار بود. همچنین، مسیرهای مستقیم حمایت‌های محیطی به درگیری تحصیلی و خودآگاهی هیجانی به درگیری تحصیلی مثبت و معنادار بود؛ اما مسیر مستقیم خودآگاهی هیجانی به بهزیستی تحصیلی مورد تأیید قرار نگرفت.

نتیجه‌گیری: با افزایش حمایت‌های محیطی در دانشگاه و آموزش دانشجویان در زمینه‌ی خودآگاهی هیجانی می‌توان میزان بهزیستی تحصیلی آن‌ها را بهبود بخشید که این عوامل در کنار یکدیگر شرایط ایجاد درگیری تحصیلی را فراهم می‌سازند.

متن کامل [PDF 248 kb]   (4044 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1394/4/26 | پذیرش: 1394/11/3 | انتشار: 1395/2/1 | انتشار الکترونیک: 1395/2/1

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education