مقدمه: امروزه اهمیت کارآفرینی در توسعه جوامع آشکار و نقش دانشگاهها در این خصوص ویژه است. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه قابلیت کارآفرینی شامل پنج ویژگی کنترل درونی، استقلالطلبی، توفیقطلبی، ریسکپذیری، خلاقیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 92-93 انجام گردید. روشها: در یک مطالعه مقطعی 750 دانشجوی شاغل به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 92-93به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای محققساخته شامل 74 گویه با مقیاس لیکرت پنج درجهای بود. دادههای حاصله با استفاده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس و دانکن تحلیل گردید. نتایج: قابلیت کارآفرینی اغلب دانشجویان 72/93 درصد (687 نفر) نامطلوب بود. بین دانشکدههای مورد مطالعه از نظر قابلیت کارآفرینی (015/0p= و 1/14f=)، مؤلفههای استقلالطلبی (03/0p= و 59/8f=) و توفیقطلبی (05/0p= و 34/6f=) با اطمینان 95% و خلاقیت (005/0p= و 23/25f=) و کنترل درونی (001/0p= و 78/63f=) با اطمینان 99% اختلاف معناداری مشاهد شد. دانشجویان دانشکدههای بهداشت و پرستاری و مامایی از نظر قابلیت کارآفرینی، توفیقطلبی، استقلالطلبی و خلاقیت؛ بدون اختلاف در یک گروه قرار دارند اما میزان این مؤلفهها، از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی کمتر و با آن اختلاف معناداری دارد. از نظر کنترل درونی بین دانشجویان هر سه دانشکده اختلاف معناداری مشاهده شد، ولی در ویژگی ریسکپذیری اختلاف معناداری مشاهده نگردید. نتیجهگیری: ضعف قابلیت کارآفرینی دانشجویان نمایانگر ضرورت برنامهریزی و توجه بیشتر به تقویت مؤلفههای مؤثر بر قابلیت کارآفرینی در برنامههای آموزشی و کمک آموزشی است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |