Heshmati H, darvishpour K. Effective Factors in Clinical Education Quality from the Viewpoints of Operation Room and Anesthesiology Students in Torbat Heydarieh University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :601-612
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3721-fa.html
حشمتی هاشم، درویش پور کریم. عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15
() :601-612
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3721-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ، darvishpoor.karim@gmail.com
چکیده: (6893 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی از مهمترین جنبههای آموزشی دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی است که نقش تعیینکنندهای در آینده حرفهای این دانشجویان و تربیت و آموزش نیروی انسانی متخصص بهداشتی- درمانی دارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه انجام شد. روشها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، تعداد 115 نفراز دانشجویان اتاق عمل و هوشبری دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در سال 1394 به روش نمونه در دسترس در این مقطع زمانی انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه بود؛ بخش اول مشخصات دموگرافیک، بخش دوم برگرفته از مطالعه قربانیان و همکاران در مورد آموزش بالینی که روایی و پایایی آن قبلاً مورد تأیید قرار گرفته بود وبخش سوم پرسشنامه محقق ساخته خودکارامدی دانشجویان که روایی و پایایی آن دراین پژوهش بررسی و تأیید شد. میانگین نمره حیطههای مورد سنجش بین 0 تا100 تراز شد و این دامنه در سه سطح ضعیف، متوسط و مطلوب دستهبندی شد. دادهها با استفاده از آمارتوصیفی وآزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین سنی دانشجویان 41/1 ±69/21بود. میانگین نمره حیطههای مورد سنجش به ترتیب عبارت بودند از: اهداف و برنامههای آموزشی (77/21±03/51)، مربی (47/26±21/51)، برخورد با دانشجو (89/24±85/25)، محیط آموزشی (288/0±85/47)، نظارت و ارزشیابی (08/29±76/44) و خودکارآمدی (15/20±67/63). در بین دانشجویان اتاق عمل و هوشبری به ترتیب: مربی (22±88/55) و برخورد با دانشجو (05/55±5/52) بیشتربن نمره میانگین را کسب نمودند. بین رشتهی اتاق عمل و هوشبری در هیچ کدام از حیطههای مورد سنجش، تفاوت معناداری مشاهده نشد (25/0p=). نتیجهگیری: میانگین نمرات حیطههای اهداف و برنامه آموزشی، مربی، برخورد با دانشجو، محیط آموزشی، نظارت و ارزشیابی و خودکارآمدی در سطح متوسط بود. لذا پیشنهاد میشود مداخلات آموزشی لازم جهت ارتقای وضعیت اهداف آموزشی در بالین، کارایی مربیان، برخورد با دانشجو، محیط آموزشی، روند ارزشیابی و خودکارآمدی دانشجویان در بالین صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1394/2/23 | پذیرش: 1394/6/16 | انتشار: 1394/12/16 | انتشار الکترونیک: 1394/12/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول