Yarmohammadian M H, Nazari M, Bahman ziari N, Moradi R, Mirzaei H, Navvabi E. Evaluation of Educational Services Quality for Healthcare Services Management Students of Isfahan University of Medical Sciences Based on SERVQUAL Model. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :319-329
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3692-fa.html
یارمحمدیان محمد حسین، نظری مریم، بهمن زیاری نجمه، مرادی رضا، میرزایی هیوا، نوابی الهه. ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس مدل سروکوال. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15
() :319-329
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3692-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، reza.rawansar@gmail.com
چکیده: (9149 مشاهده)
مقدمه: گسترش کمی نظام آموزش عالی بدون توجه به توسعه کیفیت، پیامدهایی همچون افت تحصیلی، وابستگی علمی، فرار مغزها، عدم کارآفرینی و ضعف تولید دانش را به همراه خواهد داشت. نظر به اهمیت کیفیت خدمات آموزشی، هدف از انجام مطالعه حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس مدل سروکوال بود. روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1393 در دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان مقاطع مختلف رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی (96=N) بودند که به علت محدود بودن جامعه، نمونهگیری به شکل نمونه در دسترس در این مقطع زمانی (سرشماری) صورت گرفت. از پرسشنامه سروکوال شامل دو بخش مشخصات فردی و ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات، برای جمعآوری دادهها استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف، t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه انجام گرفت. نتایج: مطابق نتایج، بیش از نیمی از پاسخگویان(7/57%) کیفیت خدمات آموزشی را بد ارزیابی کرده و در همه ابعاد کیفیت خدمات آموزشی بین انتظارات دانشجویان و ادراکات آنها شکاف منفی وجود داشت و بیشترین شکاف مربوط به بعد همدلی(08/1-) بود. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج به دست آمده مبنی بر وجود شکاف منفی در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی پیشنهاد میگردد اقداماتی نظیر برگزاری کارگاههای آموزشی برای اعضای هیأتعلمی، اساتید مشاور و کارکنان جهت ارتقای مهارتهای فنی و ارتباطی آنان صورت گیرد و نگاه دانشجو محوری در برنامهریزیهای آموزشی مد نظر قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1394/2/3 | پذیرش: 1394/5/17 | انتشار: 1394/8/9 | انتشار الکترونیک: 1394/8/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول