حمید صالحینیا، اپیدمیولوژیست، مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی و دانشجوی دکتری اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. alesaleh70@yahoo.com ، alesaleh70@yahoo.com
چکیده: (26167 مشاهده)
نداردمقالهای با عنوان صلاحیت بالینی در دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393 14(12) :1030-1039 به چاپ رسیده است، این مقاله که به صورت مقطعی بوده است و حاوی اطلاعات بسیار مفید و کاربردی برای مسؤولین در حیطههای آموزش پزشکی است و میتواند بسیار کاربردی باشد(1). از آن جایی که مقالات منتشر شده در مجله آموزش پزشکی، در برنامهریزیها کاربرد داشته و میتواند زمینهساز تقویت شرایط آموزش در حیطه پزشکی و پرستاری باشد(2) و با توجه به غنای این مقاله از نظر کاربردی، چند نکته در مورد این مقاله قابل بحث است. سنجش روایی و پایایی پرسشنامه، درصد پاسخگویی بالا و انجام یک مطالعه در سطح کشور همه از نقاط قوت این مطالعه است و قابل تقدیر است که محققین مطالعهای کاربردی و در سطح کشور انجام دادهاند(1).
1) توصیفی یا تحلیلی بودن مطالعه: در مطالعات مشاهدهای و سایر مطالعات یکی از اجزایی که باید در مقاله به آن اشاره شود، استفاده از آزمونهای آماری است و تحلیل نتایج، در صورتی که در یک مطالعه از آزمونهای تحلیلی و مقایسهای برای بررسی روابط بین متغیرها استفاده شود، نوع آن مطالعه تحلیلی است و از حالت توصیفی خارج میشود(3و4)، از آن جایی که ذکر نوع مطالعه و اجزاء روش اجرا به صورت صحیح باعث افزایش اعتماد به مقاله و گزارشدهی صحیح تر آن میشود(4)، در این مطالعه و سایر مطالعات بایستی به این نکته توجه داشت که بین مقالات توصیفی و تحلیلی تفاوت قائل شد و به درستی گزارش کرد.
2) نمونهگیری در مطالعات: در مطالعات مختلف، نمونهگیری صحیح و شرح آن یکی از اجزای مهم و تاثیرگذار در قابلیت تعمیم و اطمینان به نتایج مطالعه است، در مطالعه حاضر ذکر شده است از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است، جدای از این که نمونهگیری در دسترس با محدودیتهایی همراه است، در این مطالعه به روش نمونهگیری و این که از هر دانشگاه چه تعداد افراد وارد مطالعه شدند، نشده است، این در حالی است که گزارش صحیح روش نمونهگیری در مطالعات مشاهدهای ضروری است(4).
3) مقایسه بر اساس سابقه کار بالینی: برخی از پرستاران دارای سابقه کار بالینی بودهاند و در واقع طیفی از افراد با سابقه کار وارد مطالعه شدهاند، از این رو بررسی این که آیا هر یک از متغیرهای مورد مطالعه آیا با سابقه کار رابطه داشته است یا خیر میتواند در برنامهریزی بهتر مؤثر باشد.
با توجه به این که یکی از اهداف مجله آموزش پزشکی، ارتقای بهبود کیفیت گزارش مقالات منتشر شده در حیطه پزشکی و رشتههای مرتبط است و توجه به نقد مقاله در این مجله خود زمینهساز تبادل بحث و مطرح شدن برخی نکات باعث بهبود سطح دانش خوانندگان است(5)، انتظار میرود این دستنوشته مورد توجه قرار گیرد، تا با رعایت نکات فوقالذکر شاهد ارتقای کیفیت مقالات منتشر شده در داخل کشور باشیم.
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
مطالعات تطبيقي دریافت: 1393/12/10 | پذیرش: 1393/12/26 | انتشار: 1393/12/26 | انتشار الکترونیک: 1393/12/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول