مقدمه: فهم فرایند توانمندسازی و افزایش ظرفیت دانشگاهها برای ایجاد جوی توانمند، از عوامل مؤثر بر عملکرد آموزش است و شناسایی راهکارها و عوامل تأثیرگذار بر توانمندی اعضای هیأتعلمی را ضروری مینماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تعیین مناسبترین راهکارهای توانمندسازی آموزشی اساتید پزشکی از نظر اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. روشها: این مطالعهی توصیفی مقطعی در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. ابتدا با بررسی مستندات و متون و سپس نظر صاحبنظران، فهرست راهکارهای مناسب توانمندسازی استادان استخراج شد، سپس براساس فهرست، پرسشنامهی محقق ساخته آماده و پس از تعیین روایی محتوای و پایایی با استفاده از روش بازآزمایی (با ضریب همبستگی87/0) در اختیار 96 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشکده پزشکی (20 نفر عضو هیأتعلمی پایه، 76 نفر عضو هیأتعلمی بالینی) که به روش نمونهگیری تصادفی–طبقهای انتخاب شده بودند، قرار گرفت. برای هر کدام از راهکارها سه گزینه مناسب(3)، تا حدودی مناسب (2) نامناسب(1) قرار داده شد. دادهها با شاخصهای آمار توصیفی وآمار استنباطی (منویتنی و کروسکال-والیس) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج: راهکارهای کارگاه آموزشی، مشاهده بهترین عملکرد، دورههای کوتاه مدت آموزشی و فلوشیپ به ترتیب با میانگین 33/2، 42/2، 51/2، 59/2 مناسبترین راهکارها و نظارت بر عملکرد اساتید، راهکاری نامناسب شناخته شد. نتایج نشان میدهد که راهکارهای کارگاه، دورههای کوتاه مدت آموزشی و فلوشیپ با سن اعضای هیأتعلمی ارتباط دارند (05/0>p). بین راهکار مشاهدهی بهترین عملکرد با سن اساتید و همچنین بین مناسبترین راهکارهای توانمندسازی آموزشی با سایر ویژگی های فردی اعضای هیأتعلمی(جنس، نوع هیأتعلمی، رتبه علمی، مدرک تحصیلی، نوع استخدام و سابقه کار) ارتباط معناداری مشاهده نشد(05/0
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |