Abbasi M, Dargahi S, Pirani Z, Bonyadi F. Role of Procrastination and Motivational Self-Regulation in Predicting Students’ Academic Engagement . Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :160-169
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3624-fa.html
عباسی مسلم، درگاهی شهریار، پیرانی ذبیح، بنیادی فرزانه. نقش تعللورزی و خود تنظیمی انگیزشی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15
() :160-169
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3624-fa.html
، zabih_pirani@yahoo.com
چکیده: (11551 مشاهده)
مقدمه: درگیری دانشجویان به لحاظ شناختی، رفتاری و عاطفی با محیط و زمینه تحصیلی، سرزندگی و موفقیت تحصیلی دانشجویان را درجهت پیشبرد اهداف آموزشی تضمین میکند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش تعللورزی و خودتنظیمی انگیزشی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان است.
روشها: دراین پژوهش همبستگی تعداد 311 دانشجوی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اراک در سال تحصیلی 94-1393 به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای تعللورزی، خودتنظیمی انگیزشی و اشتیاق تحصیلی پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده به وسیله آمار توصیفی و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون) تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین تعللورزی با اشتیاق تحصیلی همبستگی منفی معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین بین خودتنظیمی انگیزشی با اشتیاق تحصیلی همبستگی مثبت معناداری وجود دارند (001/0>P). تحلیل رگرسیون نشان داد که تعللورزی و خودتنظیمی انگیزشی میتوانند 3/22 درصد از واریانس اشتیاق تحصیلی را پیشبینی نماید.
نتیجهگیری: تعللورزی و خودتنظیمی انگیزشی میتواند اشتیاق تحصیلی بین دانشجویان را پیشبینی کند. با توجه به این که این دو متغیر با شوق و اشتیاق دانشجویان به ادامهی تحصیل ارتباط دارد باید در زمینه موفقیت تحصیلی دانشجویان مورد توجه و تاکید قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1393/11/27 | پذیرش: 1394/5/17 | انتشار: 1394/5/17 | انتشار الکترونیک: 1394/5/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول