Pourmomeny A A, Aslani Malayeri M. A Comparative Study Of Students Information About Libraries In Three Schools Of Nursing, Rehabilitation And Health In 1998. Iranian Journal of Medical Education 2001; 1 (3) :16-20
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-36-fa.html
پورمومنی عباس علی، اصلانی ملایری محسن. مقایسه اطلاعات کتابخانه ای دانشجویان سه دانشکده پرستاری، توانبخشی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در سال 1378. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1380; 1 (3) :16-20
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-36-fa.html
چکیده: (20814 مشاهده)
مقدمه. بهرهگیری از اطلاعات مورد نیاز، تنها با سازماندهی و طبقهبندی علمی اطلاعات امکان پذیر است و استفاده کنندگان باید از طریق آموزش، استفاده از آنها را فرا گیرند. کتابخانهها به عنوان مراکز گردش اطلاعات، از ارکان مراکز آموزشی محسوب می شوند. این مطالعه به منظور بررسی مقایسهای میزان اطلاعات کتابخانهای دانشجویان سه دانشکده پرستاری، توانبخشی و بهداشت انجام شده است.روشها. در یک مطالعه توصیفی - تحلیلی، مقطعی و با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای به صورت تصادفی، تعداد 148 دانشجوی دانشکده پرستاری، 152 دانشجوی توانبخشی و 160 دانشجوی بهداشت انتخاب و میزان اطلاعات کتابخانهای آنها با استفاده از پرسشنامه مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.نتایج اطلاعات گردآوری شده تجزیه و تحلیل گردیدند. میانگین امتیازات دانشجویان سالهای اول و دوم سه دانشکده معنیدار بود در حالی که میانگین امتیازات کسب شده بین دانشجویان سالهای سوم و چهارم معنیدار نبود. 45 درصد از کل دانشجویان مورد مطالعه سه دانشکده دارای اطلاعات کتابخانهای ضعیف ،30 درصد متوسط، 23 درصد خوب و فقط 2/1 درصد دارای اطلاعات عالی بودند. 71 درصد از دانشجویان بیش از 3 بار در ماه به کتابخانه دانشکده مراجعه می نمودند. 45 درصد دانشجویان پرستاری، 38 درصد توانبخشی و 18 درصد بهداشت به مجلات تخصصی مراجعه نمیکردند.بحث وجود اطلاعات کتابخانهای ضعیف و متوسط در 75 درصد از دانشجویان سه دانشکده و مراجعه متوسط سه بار در ماه هر یک از آنان به کتابخانه، این سوال را مطرح می کند که با این سطح از اطلاعات کتابخانهای، چگونه از امکانات کتابخانه و منابع آن بهرهمند می شوند؟
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | پذیرش: 1380/3/25 | انتشار: 1380/3/25 | انتشار الکترونیک: 1380/3/25