Habibi H, khodayari shouti S. The Relationship between Information Literacy and Access to Facilities with Attitudes toward E-learning among students of Urmia University of Medical Sciences . Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :1-8
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3558-fa.html
حبیبی حمدالله، خدایاری شوطی سعید. ارتباط سواد اطلاعاتی و دسترسی به امکانات با نگرش به یادگیری الکترونیکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15
() :1-8
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3558-fa.html
سعید خدایاری شوطی (کارشناس ارشد)، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. tmu90et@gmail. com ، h.habibi@tabrizu.ac.ir
چکیده: (6869 مشاهده)
مقدمه: یادگیری الکترونیکی یکی از عناصر مهم عصر اطلاعات در نظامهای آموزش عالی محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سواد اطلاعاتی و دسترسی به امکانات با نگرش به یادگیری الکترونیکی انجام گردید.
روشها: در این پژوهش توصیفی، افراد نمونه شامل 190دانشجوی سال آخر دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1392 بودند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. دادهها به وسیله دو پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد؛ که یکی از آنها میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان را اندازهگیری میکرد و دیگری مربوط به بررسی نگرش به یادگیری الکترونیکی بود. دادهها با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافتهها نشان داد که بین سواد اطلاعاتی و نگرش به یادگیری الکترونیکی (38/0r=) و همچنین بین آشنایی با کامپیوتر و نگرش به یادگیری الکترونیکی (47/0r=) رابطه معناداری وجود دارد. در بخش دیگری از یافتهها مشخص شد که دسترسی به کامپیوتر (89/3t=) و اینترنت (89/4t=)در نگرش دانشجویان به یادگیری الکترونیکی نقش دارند.
نتیجهگیری: وجود امکاناتی مانند دسترسی به کامپیوتر و اینترنت و همچنین داشتن سواد اطلاعاتی با نگرش دانشجویان به یادگیری الکترونیکی رابطه دارد؛ بنابراین وجود امکانات و تلاش در جهت افزایش سواد اطلاعاتی دانشجویان به ویژه دانشجویان تازه وارد به سیستم آموزش عالی میتواند در نگرش مثبت دانشجویان به یادگیری الکترونیکی و استفاده از روشهای جدید در آموزش مفید باشد و زمینه را جهت طراحی و حرکت به سمت اجرای نظام یادگیری الکترونیکی در آموزشهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه آماده نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1393/10/10 | پذیرش: 1394/1/18 | انتشار: 1394/2/8 | انتشار الکترونیک: 1394/2/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول