Salehiniya H. Comment on: Demographic Features and Learning and Education Quality in Fars Payame Noor University and Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (11) :1025-1028
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3556-fa.html
صالحی نیا حمید. نقد مقاله:رابطه ویژگیهای جمعیتشناختی اعضای هیأتعلمی با کیفیت آموزش و یادگیری در دانشگاههای پیام نور فارس و علوم پزشکی شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (11) :1025-1028
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3556-fa.html
حمید صالحینیا، دانشجوی دکتری اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. alesaleh70@yahoo.com ، alesaleh70@yahoo.com
چکیده: (4915 مشاهده)
سردبیر محترم مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
مقالهای با عنوان: رابطه ویژگیهای جمعیتشناختی اعضای هیأتعلمی با کیفیت آموزش و یادگیری در دانشگاههای پیام نور فارس و علوم پزشکی شیراز در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1393 14 (10) :843-850 به چاپ رسیده است. از آنجایی که این مطالعه بر اساس نیاز موجود، طراحی و اجرا شده است، نتایج آن میتواند بسیار مفید و قابل استفاده در تصمیمگیریها باشد(1). در عین حال مباحث زیر در رابطه با این مقاله، میتواند قابل بحث باشد. مجله آموزش پزشکی فرصتی برای پژوهشگران جهت نقد مقالات منتشر شده در این مجله فراهم ساخته است(2)، نقد مقاله با هدف سازندگی صورت میگیرد و به این معنی نیست که کار پژوهشگر دارای کاستی است، بلکه از آنجایی که کار پژوهشگر کاربردی و مفید است، نظرات تکمیلی میتواند مفید باشد و بیشتر با هدف بهبود کیفیت گزارشدهی مقالات در آینده توسط سایر پژوهشگران بوده و جنبه آموزشی دارد. از این رو سیاست تیم سردبیری این مجله در اتخاذ چنین تصمیمی بسیار بجا بوده و میتواند زمینهساز ارتباط پژوهشگران با یگدیگر و ارتقای سطح دانش پژوهشگران در زمینه مقالهنویسی گردد، از این رو این مهم شایسته تقدیر است(3).
1. درصد پاسخگویی در پژوهشهای پزشکی بسیار مهم است و زمانی نتایج یک پژوهش میتواند از قابلیت اطمینان بالایی جهت استتناج برخوردار باشد که درصد پاسخگویی در سطح قابل قبولی باشد، معمولاً درصد پاسخگویی بالای 80درصد میتواند مناسب باشد، در این مطالعه درصد پاسخگویی، کمتر از 70درصد است، محقق تعداد بیشتری از حجم نمونه مورد نیاز برای مطالعه را، برای جبران ریزش نمونه، انتخاب کردهاند ولی در عین حال باید به این نکته توجه داشت، بین افرادی که پرسشنامه را تکمیل میکنند و افرادی که پاسخ نمیدهند، تقاوتهایی وجود دارد و در تفسیر باید مورد توجه قرار گیرد(4).
2. در قسمت نتایج، قسمت زیادی از توضیحات مربوط به میانگین نمره ابعاد و سؤالات کیفیت آموزش و یادگیری از دیدگاه اساتید است(1)، از این رو مناسب بود در بحث، این مهم نیز مورد توجه قرار گیرد، که آیا میانگین نمره هر یک از ابعاد کیفیت آموزش و یادگیری از دیدگاه اساتید نسبت به سایر مطالعات خارج از ایران به چه صورت است، گرچه هدف اصلی مطالعه این نبوده است، ولی قسمت زیادی از نتایج به این معطوف شده است، لذا مناسب بود در بحث نیز اشارهای به این مهم گردد.
3. در توضیح رابطه بین سمت اجرایی و کیفیت آموزش، نتیجه مطالعه حاضر در جهت عکس سایر مطالعههای ذکر شده است، و در توجیه این امرذکر شده است: اعضای هیأتعلمی دانشگاههای پیام نور و علوم پزشکی که صرفاً به تدریس میپردازند فرصت بیشتری جهت جستجوی مطالب، یافتههای علمی و آشنایی با شیوههای تدریس نوین دارند اما اعضای هیأتعلمی دارای پست اجرایی، کمتر فرصت دارند تا به جستجو و اجرای شیوههای آموزشی نوین بپردازند و بیشتر درگیر امور اجرایی هستند(1). اما نکتهای که مطرح است، اگر این فرضیه که اساتیدی که پست اجرایی ندارند فرصت بیشتری برای جستجوی مطالب و شیوههای تدریس دارند، در سایر دانشگاهها نیز صدق میکند، لذا به نظر میرسد، توجیه این مهم، بسیار حائز اهمیت بوده و میتواند کاربردی باشد.
4. مرتبه علمی نیز یکی دیگر از ویژگیهای جمعیتشناختی اعضای هیأتعلمی است که بر کیفیت آموزش و یادگیری تأثیر معناداری دارد و اعضای هیأتعلمی با رتبه استادیار و دانشیار بیش از سایرین بر کیفیت آموزش و یادگیری تأکید میکنند، طالبی و رحیمی هم در پژوهشهای خود به بررسی تأثیر مرتبه علمی با کیفیت آموزش و یادگیری پرداختند، نتیجه پژوهش حاضر مشابه پژوهشهای مذکور است، با این تفاوت که تحقیق رحیمی نشان داد که اعضای هیأتعلمی با مرتبه مربی نگرش مثبت تری نسبت به سایر مراتب علمی درباره کیفیت در آموزش دارند(1)، بر اساس نتایج مطالعه مذکور، کمترین نمره مربوط به اساتید و سپس مربی است، از این نظر کاملاً مخالف با مطالعه طالبی و رحیمی است و چرایی این اتفاق و توجیه این مهم میتوانست بسیار جالب توجه باشد.
5. در قسمت تشکر و قدردانی، ذکر شده است، بدین وسیله پژوهشگر از همه دانشجویان که با حوصله فراوان اینجانب را در جمعآوری اطلاعات مربوط به این پژوهش یاری کردند و همچنین به خاطر اعتمادشان و صداقت در پاسخگویی به سؤالات، تشکر مینماید(1). پژوهشگر، مسؤول آنچه در تحقیق و مقاله ذکر میشود، است و میبایست با ارائه مطالب به جا و پیوستگی مطالب، باعث افزایش اعتماد در خواننده و اطمینان به نتایج و مقاله شود(3)، این پژوهش بر روی اعضای هیأتعلمی صورت گرفته است، ولی تقدیر از دانشجویان، کمی باعث ابهام در ذهن خواننده میشود، آیا منظور از دانشجویان که در تشکر آورده شده است، پرسشگر است یا مواردی دیگر.
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1393/10/8 | پذیرش: 1393/11/25 | انتشار: 1393/11/25 | انتشار الکترونیک: 1393/11/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول