دوره 14، شماره 10 - ( 10-1393 )                   جلد 14 شماره 10 صفحات 918-916 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehiniya H. Improving the quality of reporting a cross sectional study. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (10) :916-918
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3523-fa.html
صالحی نیا حمید. بهبود کیفیت گزارش دهی مقالات مقطعی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (10) :916-918

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3523-fa.html


حمید صالحی‌نیا، دانشجوی دکتری اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. alesaleh70@yahoo.com ، alesaleh70@yahoo.com
چکیده:   (3792 مشاهده)
مقاله‌ای با عنوان رابطه تجربه دوره آموزشی و رویکرد مطالعه عمل فکورانه در دانشجویان پرستاری در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393 14 (9) :758-766 به چاپ رسیده است(1)، این مقاله که به صورت مقطعی بوده است حاوی اطلاعات بسیار مفید و کاربردی برای مسؤولین در حیطه‌های آموزش پزشکی است و می‌تواند بسیار کاربردی باشد. از آنجایی که مقالات منتشر شده در مجله آموزش پزشکی، در برنامه‌ریزی‌ها کاربرد داشته و می‌تواند زمینه ساز تقویت شرایط آموزش در حیطه پزشکی و پرستاری باشد(2) و با توجه به غنای این مقاله از نظر کاربردی، چند نکته در مورد این مقاله قابل بحث است. 1) روایی و پایایی پرسشنامه از نکات بسیار مهم در پژوهش‌هایی است که اطلاعات به وسیله پرسشنامه جمع‌آوری می‌شود. برای سنجش روایی نیاز است که پرسشنامه پس از ترجمه و واترجمه شدن، بین تعدادی از افراد شامل متخصصین در آن حیطه، مردم آگاه و متدولوژیست توزیع شود و نظر آن‌ها در مورد پرسشنامه جمع‌آوری گردد(3). خبرگان مربوطه باید در خصوص روایی آن اظهارنظر کرده، چرا که ممکن است برخی از موارد پرسشنامه با توجه به شرایط فرهنکی و اجتماعی کشور ما قابل کاربرد نباشد و یا نیاز باشد مواردی اصلاح و یا تکمیل شود، در مطالعه مذکور آنچه برای تأیید روایی پرسشنامه (ترجمه و ترجمه مجدد آن توسط فرد مسلط به زبان انگلیسی) ذکر شده است نمی‌تواند نشان‌دهنده روایی پرسشنامه باشد و در چنین مواردی نیاز است، نظر تعدادی از خبرگان آن حیطه و متدولوژیست نیز مورد بررسی و آنالیز قرار گیرد. 2) درصد پاسخ‌گویی در پژوهش: درصد پاسخ‌گویی در پژوهش‌های پزشکی بسیار مهم است و زمانی نتایج یک پژوهش می‌تواند از قابلیت اطمینان بالایی جهت استتناج برخوردار باشد که درصد پاسخ‌گویی در سطح قابل قبولی باشد، معمولاً درصد پاسخ‌گویی بالای 80 درصد می‌تواند مناسب باشد، با توجه به درصد پاسخ‌گویی 7/65 در این مطالعه، بایستی در تفسیر و تعمیم نتایج این مهم مد نظر قرار گیرد. 3) داوطلب بودن آزمودنی‌ها: در مطالعاتی که افراد به صورت داوطلب وارد پژوهش می‌شوند، ممکن است این افراد با جمعیت مرجع از نظر برخی خصوصیات متفاوت باشند، از این رو در تعمیم‌پذیری نتایج باید این مهم مدنظر باشد(2). 4) ذکر جزییات در روش اجرای مطالعه: یکی از مواردی که در قسمت مواد و روش‌ها باید به آن اشاره شود، ذکر آزمون‌های آماری استفاده شده، است(4و5)، در این مقاله در قسمت چکیده تعدادی آزمون ذکر شده است، در حالی که در متن مقاله هیچ اشاره‌ای به آزمون‌های مورد استفاده و دلیل استفاده از آن ذکر نشده است، در حالی که نیاز است در متن مقاله در قسمت روش‌ها به این آیتم که یکی از ملاک‌های ارزیابی مقاله است، اشاره شود(4). با توجه به این که یکی از اهداف مجله آموزش پزشکی، ارتقای بهبود کیفیت گزارش مقالات منتشر شده در حیطه پزشکی و رشته‌های مرتبط است(6)، انتظار می‌رود این دست‌نوشته مورد توجه قرار گیرد، تا با رعایت نکات فوق‌الذکر شاهد ارتقای کیفیت مقالات منتشر شده در داخل کشور باشیم.
متن کامل [PDF 103 kb]   (1368 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1393/9/9 | پذیرش: 1393/10/22 | انتشار: 1393/10/22 | انتشار الکترونیک: 1393/10/22

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education