Taghavinia M, Motavassel M. The Relationship between Religiosity and Academic Achievement in Students of Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15 :19-26
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3469-fa.html
تقوی نیا منصوره، متوسل آرانی محمود. رابطه دینداری با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران سال تحصیلی 93-92. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15
() :19-26
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3469-fa.html
منصوره تقوی نیا، دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. Taghavinia.m@tak.iums.ac.ir ، taghaviniama@yahoo.com
چکیده: (8058 مشاهده)
مقدمه: مشخص کردن رابطه دینداری دانشجویان با پیشرفت تحصیلی آنها، فاصلهی بین ابعاد مختلف دینداری و رشد علمی را در سطح دانشگاه معین میسازد و مسؤولین را در تصمیمگیری و برنامهریزی برای جلوگیری از ایجاد شکاف بین ابعاد علمی و معنوی در محیط دانشگاه یاری میرساند. هدف این مطالعه بررسی رابطه دینداری در مقیاس کلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
روشها: در یک مطالعه همبستگی، در سال تحصیلی 92-93، تعداد 385 دانشجو (141 پسر و 244 دختر) در 4 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای عمومی و دکترای تخصصی به روش نمونهگیری دو مرحلهای (طبقهای و تصادفی) از بین کلیه دانشجویان ورودی سال 91 دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل دو بخش سؤالات جمعیت شناسی و پرسشنامه 26 سؤالی گلاک و استارک (Glock and Stark) شامل 4 بُعد اعتقادی، عاطفی، مناسکی و پیامدی بود. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.
نتایج: در مجموع بین میانگین ابعاد چهارگانه دینداری با پیشرفت تحصیلی (079/0p=) ارتباط معناداری یافت نشد. البته یافتهها حاکی از همبستگی معنادار بین بُعد مناسکی دینداری با پیشرفت تحصیلی (115/0, r=05/0p<) دانشجویان بود.
نتیجهگیری: یافتههای حاصل از این مطالعه نشان میدهد، نقطه ضعف دانشجویان در بعد مناسکی و عمل به دستورات دین است. از این رو توجه بیشتر نهادهای متولی دانشگاه در جهت تقویت بعد مناسکی دانشجویان توصیه میگردد و با توجه به عدم همبستگی بین مجموع ابعاد چهارگانه دینداری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان ، شناسایی سایر عوامل مرتبط با دینداری حائز اهمیت است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1393/7/29 | پذیرش: 1393/12/16 | انتشار: 1394/2/16 | انتشار الکترونیک: 1394/2/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول