abbasi M, pirani Z, Dargahi S, aghavirdi nejad S. The Relationship between Cognitive Failure and Alexithymia and Decisional Procrastination among University Students. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (10) :905-915
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3457-fa.html
عباسی مسلم، پیرانی ذبیح، درگاهی شهریار، آقاویردی نژاد شبنم. ارتباط بین نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی با تعللورزی تصمیمگیری در دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (10) :905-915
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3457-fa.html
شهریار درگاهی، دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران. shahriardargahi@yahoo. com ، shahriardargahi@yahoo.com
چکیده: (7923 مشاهده)
مقدمه: تعللورزی تصمیمگیری یکی از متغیرهای منفی که احتمالاً مانع پیشرفت تحصیلی دانشجویان میشود و راهبرد دفاعی غیرمؤثری است که دانشجویان برای پرهیز از شکست، حفظ عزت نفس و ارزش شخصی از آن بهره میجویند. آنچه در فرایند یادگیری از اهمیت اساسی برخوردار است فراهم آوردن شرایط یادگیرنده بهگونهای است که بهترین دستاوردها حاصل آید. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی با تعللورزی تصمیمگیری در دانشجویان بود.
روشها: در این پژوهش توصیفی همبستگی بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر اراک به طور در دسترس در مقطع زمانی 92-93 انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس نارسایی هیجانی ریف، استروالد و میرام، مقیاس نارسایی شناختی برادبنت و مقیاس تعللورزی تصمیمگیری مان استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی و آزمون رگرسیون خطی انجام گردید.
نتایج: در نهایت300 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (درصد پاسخ دهی 75%). یافتهها نشان داد بین نارسایی شناختی و نارسایی هیجانی با تعللورزی در تصمیمگیری دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (001/0>P). نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که نارسایی شناختی میتواند 35 درصدو نارسایی هیجانی 26 درصد از واریانس تعللورزی در تصمیمگیری دانشجویان را پیشبینی نماید.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نقش نارسایی شناختی و هیجانی در تعللورزی در تصمیمگیری دانشجویان را آشکار ساخت. این نتایج بیان میکند که نارسایی شناختی و هیجانی نقش مهمی در زمینه تشدید و بروز تعللورزی در تصمیمگیری دانشجویان دارند. اهمیت فرایند تصمیمگیری در میان دانشآموزان و دانشجویان، لزوم توجه مسؤولین، برنامهریزان و دستاندرکاران نظام آموزشی را به حوزه اهداف و بهکارگیری راهبردهای برای تغییر جهتگیری هدف، جهت کاهش تعللورزی تصمیمگیری یا اصلاح آن ضروری مینماید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش باليني دریافت: 1393/7/17 | پذیرش: 1393/9/4 | انتشار: 1393/10/16 | انتشار الکترونیک: 1393/10/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول