khatibi R, rezaie M J, zarezadeh Y, Ebnerasooli S. Reasons for Faculty members’ Lack of Interest in Doing Research in the Field of Education from Their Own Perspective in Kurdistan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (12) :1103-1106
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3443-fa.html
خطیبی راز، رضایی محمد جعفر، زارع زاده یدالله، ابن رسولی شاهرخ. علل استقبال کم اساتید دانشگاه علوم پزشکی کردستان از پژوهش در آموزش از دیدگاه خودشان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (12) :1103-1106
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3443-fa.html
دکتر یدالله زارعزاده (استادیار)، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی کردستان ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت کردستان، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران zaremspt@yahoo.com ، zaremspt@yahoo.com
چکیده: (5847 مشاهده)
مقدمه: بررسی موانع پژوهشی در هر رشتهی علمی اهمیت خاصی دارد و میتواند ضعف وکمبودهای آن رشته را نمایان نماید. این مطالعه به منظور بررسی علل استقبال کم اساتید دانشگاه علوم پزشکی کردستان از پژوهش در آموزش از دیدگاه خودشان انجام گرفت. روشها: این مطالعه مقطعی در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی کردستان صورت پذیرفت. جامعه مورد مطالعه شامل تمام اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود، روش نمونهگیری به صورت سرشماری بود(165 نفر) و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بود که در آن اساتید نظرات خود را در مورد مشکلات پژوهش در آموزش بر اساس مقیاس چهارگزینهای از کاملاً مخالف تا کاملاً موافق(1تا4) اظهار مینمودند. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و مربع کای مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: از مجموعه 165 پرسشنامه توزیع شده، 137 پرسشنامه تکمیل شده و عودت گردید (83% پاسخدهی). بیشترین مشکل اظهار شده توسط اساتید تمایل بیشتر اساتید به پژوهش در حیطه کاری خود بود. اساتید با رتبه دانشیاری بیشتر از اساتید با رتبه استادیاری و مربی از پرمشغله بودن و نداشتن وقت کافی برای ارائه طرحهای پژوهش در آموزش شکایت داشتند (017/0p=). همچنین اساتید بالینی بیشتر از اساتید غیر بالینی از پر مشغله بودن و نداشتن وقت کافی برای ارائه طرحهای پژوهش در آموزش شکایت داشتند (009/0p=).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه بیانگر این مسأله بود که لازم است تمهیداتی در مورد برگزاری کارگاههای پژوهش در آموزش و در نظر گرفتن امتیازات خاص جهت اساتید برای انجام طرحهای پژوهش در آموزش در دانشگاه علوم پزشکی کردستان فراهم گردد.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
موضوع مقاله:
مدیریت پژوهشهای دانشگاهی دریافت: 1393/7/7 | پذیرش: 1393/10/18 | انتشار: 1393/12/26 | انتشار الکترونیک: 1393/12/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول