Shakurnia A, Borvayeh H, Elhampour H. Guidance and Counseling Needs of Students in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (11) :922-932
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3437-fa.html
شکورنیا عبدالحسین، بروایه هاجر، الهام پور حسین. نیازهای راهنمایی و مشاوره دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (11) :922-932
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3437-fa.html
عبدالحسین شکورنیا (مربی)، گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، اهواز، ایران shakurnia@yahoo.com ، shakurnia@yahoo.com
چکیده: (5508 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نیازهای مشاوره دانشجویان بستر مناسبی برای سازماندهی فرایند مشاوره و راهنمایی دانشجویان در دانشگاه فراهم میآورد. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای مشاوره دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1392 انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی-مقطعی بر روی 391 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای مشتمل بر 34 سوال با مقیاس 1 تا 4 بود که نظر دانشجویان را در مورد شدت نیاز آنان به مشاوره و راهنمایی در زمینههای مختلف مورد پرسش قرار میداد. روایی پرسشنامه با روایی محتوا و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمونهای تی مستقل و ANOVA انجام شد.
نتایج: میانگین اولویت نیازهای مشاوره دانشجویان به ترتیب اهمیت عبارت بودند از: در زمینه رشد و ارتقای فردی (59/0±71/2)، در زمینه نیازهای شغلی (60/0±69/2)، در زمینه نیازهای آموزشی (71/0±57/2)، در زمینه نیازهای خانوادگی و ازدواج (62/0±55/2) و در زمینه نیازهای عاطفی-روانی (66/0±47/2). دانشجویان دختر به طور معناداری در تمام زمینهها نیازهای مشاوره بیشتری اعلام داشتند (05/0> p). اما بین میانگین نیازهای مشاوره و راهنمایی دانشجویان در هیچ یک از متغیرهای بومی بودن، محل سکونت، رشته تحصیلی و سال ورود به دانشگاه شغل و سطح سواد والدین تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: از دیدگاه دانشجویان بالاترین نیازهای مشاوره در حیطه رشد و ارتقای فردی و نیازهای شغلی بود؛ لذا توصیه میشود دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در راستای فراهم نمودن زمینههای رشد و پیشرفت تحصیلی دانشجویان و جلوگیری از افت تحصیلی این عوامل را در طراحی برنامههای مشاوره دانشجویی در دانشگاه مورد توجه قرار دهند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مديريت آموزشي دریافت: 1393/6/30 | پذیرش: 1393/9/29 | انتشار: 1393/11/2 | انتشار الکترونیک: 1393/11/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول