Vafadar Z, Vanaki Z, Ebadi A. Barriers to Implementation of Team Care and Interprofessional Education: the Viewpoints of Educational Managers of Iranian Health System. Iranian Journal of Medical Education 2015; 14 (11) :943-956
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3427-fa.html
وفادار زهره، ونکی زهره، عبادی عباس. موانع اجرایی مراقبت تیمی و آموزش بینحرفهای: دیدگاههای مدیران آموزشی نظام سلامت کشور. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1393; 14 (11) :943-956
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3427-fa.html
دکتر زهره ونکی (دانشیار)، گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. vanaki_z@modares.ac.ir ، vanaki_z@modares.ac.ir
چکیده: (6797 مشاهده)
مقدمه: امروزه رویکردهای آموزشی بینحرفهای، همکاری بینحرفهای و مراقبت تیمی به ضرورتی اجتنابناپذیر جهت مقابله با نیازهای سلامتی جوامع تبدیل شده است. تناقض موجود بین ضرورت ارائه مراقبت تیمی در مراکز درمانی و عدم اولویتدهی و یا بهکارگیری رویکردهای آموزشی تیم محور و بینحرفهای در برنامههای آموزشی نظام سلامت کشور، زمینهی انجام مطالعهای با هدف تبیین موانع اجرایی مراقبت تیمی و آموزش بینحرفهای از دیدگاه مدیران مراکز آموزشی نظام سلامت در ایران گردید.
روشها: مطالعهی کیفی از نوع تحلیل محتوی و با رویکرد قراردادی در طی شهریور ماه 92 تا تیرماه 93 با مصاحبهی انفرادی نیمه ساختارمند با 16 نفر از مدیران، معاونین و محققان دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی کشور، با نمونهگیری مبتنی بر هدف انجام شد. کلیه مصاحبهها پس از پیاده سازی با استفاده از نرم افزار MAXQD مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
نتایج: موانع تبیین شده از دیدگاه مدیران شامل دو طبقهی اصلی و هشت زیر طبقه بود، طبقات اصلی موانع فرهنگی– نگرشی و موانع ساختاری – عملکردی بود، موانع فرهنگی– نگرشی، زیر طبقات ضعف تفکر سیستمیک، فرهنگ فردگرایی، حرفهگرایی، پزشک سالاری و الگوهای نقش را در برداشت و موانع عملکردی – ساختاری، زیر طبقات ساختار مدیریت، رشدنیافتگی مدیریت آموزشی، شناخت ناکافی وشواهدضعیف را شامل شد.
نتیجهگیری: موانع موجود و تأثیرپذیری آنها از یکدیگر، با ایجاد یک چرخهی معیوب، مانع اجرای مراقبت تیمی و بهکارگیری رویکردهای آموزشی تیم محور در نظام سلامت شدهاند. با توجه به این که تغییرات فرهنگی و نگرشی در طولانی مدت رخ میدهند، بایستی با تغییر ساختارها در مدیریت آموزشی و اجرای برنامههای آزمایشی آموزش بینحرفهای و گسترش تحقیقات وشواهد در این زمینه به سمت تغییر فرهنگ و نگرش و اجرای مراقبت تیمی و رویکردهای آموزشی تیم محور حرکت کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1393/6/23 | پذیرش: 1393/10/8 | انتشار: 1393/11/5 | انتشار الکترونیک: 1393/11/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول