ملیحه صادقنژاد، دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری، کارشناس ارشد پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران..sadeghnezhadm1@yahoo.com ، sadeghnezhadm1@yahoo.com
چکیده: (4578 مشاهده)
مقدمه: پایاننامههای پرستاری یکی از مهمترین منابعِ تولید علم و ایجاد شواهد برای عمل پرستاری هستند. هدف از مطالعهی حاضر، بررسی بروندادهای پژوهشی پایاننامههای کارشناسی ارشد پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد و سطح شواهد حاصل از آنها بود.
روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است. به منظور انجام این مطالعه، کلیه پایاننامههای کارشناسی ارشد پرستاری انجام شده طی سالهای 1381 تا 1390 در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، بررسی و مقالات حاصل از آنها، از طریق مراجعه به پایگاههای اینترنتی معتبر مورد جستجو قرار گرفت. مقالات حاصل از نظر سطح شاهدمحوری و نوع مجلهای که در آن به چاپ رسیدهاند مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج: 92 پایاننامه در فاصله زمانی مذکور نگارش شده بود. از این پایاننامهها، 70 مقاله تاکنون منتشر شده است. 39 درصد از پایاننامههای مورد بررسی در سطح شش (مطالعات توصیفی،کیفی، مقطعی)، 38 درصد در سطح چهار (مطالعات موردشاهدی و هم گروهی) و 23 درصد در سطح دو (مطالعات کارآزمایی بالینی تصادفی) شاهدمحوری قرار داشتند. مقایسهی پنج ساله اول و دوم نشان داد که روش پژوهش به کار گرفته شده در پایاننامهها، در نیمه اول زمان مورد بررسی، 38 درصد و در نیمه دوم 77 درصد، از نوع نیمه تجربی و تجربی بودند. همچنین 41 درصد از پایاننامهها در نیمه اول منتج به چاپ مقاله علمی- پژوهشی شدهاند که این رقم به 82 درصد در نیمه دوم ارتقا یافته است.
نتیجهگیری: متدولوژی پایاننامههای پرستاری به سوی پژوهشهای متمرکز بر مداخلات بالینی و چالشهای روز پرستاری تغییر جهت داده است و مقالات حاصل از این پژوهشها در مجلات معتبرتر در حال انتشار است. در عین حال با توجه به اهمیت مراقبت مبتنی بر شواهد ، ضروری است ساز وکارهای فردی و سازمانی برای افزایش سطح شاهدمحوری پژوهشها، اجرا گردد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1393/5/28 | پذیرش: 1393/9/16 | انتشار: 1393/10/18 | انتشار الکترونیک: 1393/10/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول