ظریف نژاد غلامحسین، مظلوم سید رضا، میرحقی امیر حسین، رجب پور محمد، نجات محمد اختر. تجربه یادگیری به روش آموزش گروهی همتایان: یک مطالعه کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1394; 15
() :27-40
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-3364-fa.html
محمد رجبپور، دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. rajabpoorm921@mums.ac.ir ، Rajabpoorm921@mums.ac.ir
چکیده: (8908 مشاهده)
مقدمه: آموزش همتایان میتواند روش مفیدی در یادگیری دروس مشکل و البته مهم و کلیدی مانند فیزیولوژی باشد. از آنجا که در این روش، دانشجویان با نقشهای جدید معلمی و نیز یادگیری از همکلاسان مواجه میشوند، میتواند تجربیات جدیدی برای آنها به دنبال داشته باشد که شناخت آنها به توسعه کاربرد مؤثر آموزش همتا کمک خواهد کرد. با این وجود مطالعات اندکی به بررسی این تجربیات به ویژه در فرهنگ ایرانی پرداختهاند، لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب دانشجویان پرستاری شرکتکننده در برنامه مکمل آموزش گروهی همتایان برای درس فیزیولوژی انجام شد.
روشها: این پژوهش کیفی از نوع تحلیل محتوا بود. در این مطالعه 16 دانشجوی کارشناسی پرستاری ترم 2 که در نیمسال اول تحصیلی 93-1392 در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد مشغول به تحصیل بوده و تجربه شرکت در درس فیزیولوژی با روش آموزش همتا را داشتند، بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف، انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. کلیه مصاحبهها پس از پیادهسازی روی کاغذ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: از تجزیه و تحلیل دادهها دو درون مایه اصلی شامل تسهیل یادگیری و مشارکت آموزشی به دست آمد. طبقه تسهیل یادگیری خود مشتمل بر چهار درون مایه سهولت درک، تصحیح روشها، هنجار گزینی درسی، و درونیسازی یادگیری و طبقه مشارکت آموزشی شامل دو درون مایه هوشیاری نقادانه و افق آموزشی جدید بود.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از لزوم توجه بیشتر مؤسسات آموزشی و دانشگاهها به روشهای آموزشی دانشجو محور مانند آموزش همتا است، چرا که استفاده از این روشها میتواند با فراهم کردن تجربه مثبت و یادگیری ماندگار و عمیق، به عنوان مکمل تدریس استاد باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1393/5/15 | پذیرش: 1394/1/24 | انتشار: 1394/3/4 | انتشار الکترونیک: 1394/3/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول